Børn med i kirke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

861 visninger
14 svar
0 synes godt om
26. marts 2010

Webredaktøren-vb

Min far har fået lokket mig med i kirke i påsken... jeg er ikke den store kirkegænger udover jul, bryllup og lignende. Nå, men børnene skal så også med :huh: Til et bryllup hænger jeg mig ikke så meget i det, hvis brudeparret har inviteret en masse børn med, men til påske kommer der jo 'uskyldige' kirkegængere, der gerne vil høre prædiken. Nogle erfaringer med børns opførsel under gudstjeneste? ... og bruger I selv kirken i påsken?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2010

Soap-vb

Vi bruger ALDRIG kirken :) Jeg mener al religion er hjerne vask Dog deltager den store i religions undervisning i skolen da han jo skal vide hvad det er han evt vil sige nej til ved konfirmation

Anmeld

26. marts 2010

Webredaktøren-vb

Hjernevask... børnene kan endnu ikke forstå, hvad præsten siger, så det går nok :laugh: :laugh: ... og det kniber også lidt for mig ;) Dog er kirkerne en del af vores kultur og historie, så jeg synes alligevel, at de har godt af at se, hvad der foregår i kirken - en gang om året ;)

Anmeld

26. marts 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg håber, jeg får mig taget sammen til at komme i kirke i påsken - det er den højtid, jeg helst vil i kirke i, fordi jeg synes, påskesalmerne er vanvittigt smukke. Der går gerne år imellem, at jeg kommer i kirke, men jeg kan rigtigt gode lide det - jeg tror ikke på Gud, men jeg er helt igennem kulturkristen. De fleste kirker har bøger og legetøj til små kirkegængere, og jeg tror bestemt, børnene er velkomne i de fleste kirker - også med lidt 'lyd på'. Faktisk kan mange børn godt fornemme, at der er en særligt højtidelig stemning i kirken, og det smitter af på dem - eller også synes de, det gør det ekstra komisk at sige 'Prut' under prædikenen... :P Sæt dig ikke for langt fra døren, så du i nødstilfælde kan gå ud med børnene - men husk også den med 'Lad de små børn komme til mig..' - osv. Der BØR være plads til dem.

Anmeld

26. marts 2010

Elverpigen-vb

Kirken er også for børnene, og som Charlotte d.17 skriver så har de fleste legetøj og tegninger der kan farvelægges. Nogen enkelte har børnepasning under prædiken, det er det tidspunkt hvor de fleste børn syntes at det er kedeligt at være i kirke (det syntes jeg i hvort fald selv som barn). Men de små tage bestemt ikke skade af at komme med i kirke, jeg tror at de fleste syntes at det er lidt spændende, at prøve noget nyt og anderledes. Jeg kan egentlig godt lide at gå i kirke, men har gjort det alt for lidt efter jeg er flyttet hjemme fra, og mine forældre ikke er der til at hive mig op og med :)

Anmeld

26. marts 2010

MAMMARAZZI-vb

Sidst jeg var i kirke i påsken, blev alle børn inviteret over i missionshuset under prædiken (de mindste måtte gerne tage far eller mor med :laugh: ) Vi ledte efter påskeæg, og kom så tilbage da prædiken var ovre.

Anmeld

26. marts 2010

Meesalith-vb

Det har jeg også tænkt på! Jeg vil rigtig gerne have Chr med i kirken men 'tør' ikke. Jeg selv har gået til børnegudstjeneste og leget meget i kirken. Måske man kan finde en kirke med børnegudstjeneste, i stedet for at komme til den almindelige gudstjeneste.

Anmeld

27. marts 2010

Signe1704-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Der går gerne år imellem, at jeg kommer i kirke, men jeg kan rigtigt gode lide det - jeg tror ikke på Gud, men jeg er helt igennem kulturkristen.
Kulturkristen var dog et godt og dækkende ord for mange danskeres syn på kirke ;) Det er også lige præcis det jeg er :)

Anmeld

27. marts 2010

lib1982-vb

i 'vores' kirke, er der plads til børnene, både store og små - der er et rum de kan gå ud og lege i, hvis ikke de vil/kan være i selve kirkerummet, men da drengene skulle døbes spurgte vi præsten, da vi har større børn i familien, som helt sikkert ikke gider sidde stille for længe a gangen! Præsten sagde, at alle mennesker jo var velkommen i 'Guds hus', men at der samtidig også skulle være plads til alle. Mennesker kommer i kirke af forskellige årsager, og nogen synes måske det er dejligt med noget liv/børn, andre vil gerne sidde i fred og lytte til prædiken - som jeg forstod det, er det lisom alle andre steder - alt med måde! Ingen kan forvente, at børn sidder stille 1½ time i træk, men omvendt må man som forældre også sørge for, at de ikke generer deres omgivelser... Jeg ville tage dem med, og så 'ta den derfra' - går de helt i selvsving, må man jo gå - er jo heldigvis ikke sådan, at kirkedøren blir låst når man er kommet ind ;)

Anmeld

29. marts 2010

ORG-vb

Webredaktøren skrev:
Til et bryllup hænger jeg mig ikke så meget i det, hvis brudeparret har inviteret en masse børn med, men til påske kommer der jo 'uskyldige' kirkegængere, der gerne vil høre prædiken. Nogle erfaringer med børns opførsel under gudstjeneste? ... og bruger I selv kirken i påsken?
Tar siste først: Vi tilhører en frikirke, og JA, vi søker i høyeste grad til møter i påsken. I Danmark :D. Så erfaring med barn og møte/gudstjeeste har vi nok av! Mine tips til det første, om barnet/barna ikke er 'kirkevant'. Forklar dem litt om hvorfor (andre) søker kirken, forklar dem litt om behovet for stillhet, forkalr møteplan/liturgi på forhånd, og ha klar en bok eller annen stille aktivitet når talen/prekenen begynner. Om ikke kirken/forsamlingen da har vært forutseende nok til å samle barn til 'eget opplegg' hvor talen er i samsvar med deres fatte- og begrepsevne.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.