Matspørsmål: Finnes dette i salg i Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.929 visninger
6 svar
0 synes godt om
16. marts 2010

ORG-vb

Lurer på om disse varene er å få tak på i mer velassorterte dagligvarebutikker i Danmark? Kan ikke huske å ha sett dem, men har visst bare besøkt mindre butikker.... a) Kålrot (kålrabi)? b) Tørre grønne erter? c) Mel av kornslaget bygg. Selges i Norge som «byggmel» eller «grynmel». d) Noe som ligner på «rømme», som er frisk, syrnet TYKK fløte? Creme Fraiche har en viss likhet, men er langt tynnere, heller ikke fullt så syrnet. Rømme innholder ca 40 % fett og skal kunne tømmes på en flat tallerken, uten at den flyter det minste utover. e) «Flatbrød» eller noe som ligner på dette? Flatbrød lages av mel (ofte minst 50 % byggmel, resten grov og fin hvete), vann, evt vann/melk og et par kokte poteter (kartofler). Dette arbeides sammen til fast deig, som deles opp og enten kjevles («kjevle» på norsk tilsvarer «kagerulle» på dansk, «kakerulle» på norsk er noe annet, det brukes til å kremmerhusforme krumkaker rundt) eller klappes ut til runde kaker med tykkelse 1 – 2 ½ mm og størrelse som en middagstallerken. Stekes så enten på en rund jernplate eller direkte på en støpejerns komfyrplate. Dette brødet lages ofte i store porsjoner, f eks av 5 eller 10 kg mel, det holder seg i måneder og år. Brukes som brød til suppe/middagsretter. Kan også kjøpes ferdiglaget i enhver norsk dagligvarebutikk. e) «Lefser» eller noe som ligner på dette. Lefser lages som flatbrød, men av finere råvarer, f eks fint hvetemel, kokt potet, smør, syrnet fløte. Ofte også noe tykkere. Er oftest myke og brukes nylaget, er de harde, bløtes de myke i våte bomullskluter. Smøres oftest med smør/sukker/kanel og legges sammen to og to, men også i blant med finere fyll enn dette. Finnes i Norge i minst 50 varianter. Spør av to grunner. Nr 1): Skal besøke Danmark i påsken, vil da trenge dette. Må det medtas, eller kan noe kjøpes? Har denne gangen litt liten plass i bilen og kan handle i større butikker, så alt som kan kjøpes i Danmark er fordel. Nr 2): Hadde tenkt å legge ut litt norske oppskrifter på forumet, men må da vite om disse varene er i salg i Danmark, enten som «spesialvare» eller ved de større butikkene. Lite nytte å legge ut oppskrifter man ikke kan bruke, pga mangel på råvarer! Vi har danske bekjente som i fjor sa «nei, finnes ikke» om flere av disse tingene, men det er mye mulig jeg ikke har vært i stand til å forklare skikkelig. Har en dialekt som avviker temmelig mye fra skriftspråket, så misforståelser kan lettere oppstå muntlig. Og synes jo det er litt merkelig om ingenting av dette finnes, alt er fullstendige basisvarer som enhver norsk dagligvarebutikk, stor eller liten, vil ha. Et annet spørsmål: Hvor lett er det å skaffe seg HEL fisk (til nød uten hode) i Danmark, om man ikke fisker den selv? Tenker da på basisfisk som torsk, sei, hyse (kolje),sild, makrell.... Finnes dette i en velassortert dagligvarebutikk med ferskvaredisk, må man i en spesialbutikk for fisk, eller er man henvist til fiskeauksjon i kystbyene, slik at man må kjøpe noen kasser? :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2010

Spunk-vb

Jeg vil tro, at du kan få kålrabi og bygmel i et større supermarked - men er ikke sikker. Det er ikke varer jeg nogensinde har haft brug for, så jeg har ikke tjekket. Men kan få noget fladt brød fra Pågen. Det har små huller og smager sødt - er det mon det du efterspørger? Hvis du vil være helt sikker, så skal du nok selv medbringe ingredienserne. Ang. fisk, så skal du nok i en fiskeforretning, eller finde en fisker på havnen - og jeg er lidt i tvivl om du kan få dem med hoved... Men kan købe røget makrel med hoved, men ellers synes jeg ikke at det er noget jeg ser ofte.

Anmeld

16. marts 2010

Signe1704-vb

Jeg tænkte om det var knækbrød du søger når nu du siger det kan holde længe? Kålrabi kan du godt få, men ikke alle steder. Det kan godt være lidt svært at finde. Jeg tror måske du skal lede efter den økologisk. Hele fisk kan fås ved en havn. Jeg kunne også forestille mig at en fiskehandel eller superbest har det, men fisk er MEGET dyrt i Danmark. Det der Rømme du spørger om kunne jeg forestille mig kunne erstattes af græsk yoghurt.

Anmeld

17. marts 2010

Titte-vb

Rømme svarer til det vi her kalder cremefraiche, den der er 38 % Flatbrød må du selv tage med, det finnes ikke her.... Bygmel finnes i en velassortert dagligvare butik, fx. føtex, bilka. Men de tørre grønne erter, det finnes ikke her.......... ikke så vidt jeg vet... Men kan du sige mig, hvad det heter, det er fint hakkede grønne syltede agurker i glas, mener også der er rød paprika i... vi brugte det når vi fik pølser og lomper.... husker bare ikke hvad det heter, men er du gal hvor har jeg manglet det mange mange gange i årene..... det smaker himmelsk!! :silly:

Anmeld

17. marts 2010

MIKMAR-vb

Men kan du sige mig, hvad det heter, det er fint hakkede grønne syltede agurker i glas, mener også der er rød paprika i... vi brugte det når vi fik pølser og lomper.... husker bare ikke hvad det heter, men er du gal hvor har jeg manglet det mange mange gange i årene..... det smaker himmelsk!!
De hedder Boston Gurkar, men er de ikke svenske? De er nemlig sindsyge gode, på hotdogs, burger og til kartoffelmos med kødboller :P Man kan også Gurka Mayonaise, uhm!!!

Anmeld

17. marts 2010

ORG-vb

Tusen takk for tilbakemeldinger! Må være veldig hurtig i dag,men skal prøve å få gitt et OK svar til alle: Først deg, Har en spunk i maven: Nei, Pågens brød er ikke i nærheten av flatbrød. Flatbrødet er langt, langt tynnere. Og dermed har jeg vel også svart deg, Signe1704? Det går minst 5 flatbrød i tykkelse på et knekkebrød av typen f eks Wasa Husman. Og at fisk er meget dyrt i Danmark har jeg oppdaget :) Selv er jeg vant til å betale 12 - 13 kr/kg for (hel) sei, og 28 - 30 kr for (hel) torsk. Prisen i Danmark var litt annerledes :ohmy: Og Titte, rømme erstattes nok ikke av Creme Fraiche! Eller, kanskje, muligens om den holder 38 % fett. Vi gjør et forsøk, men tar sikkert med rømme også. I tilfelle musefelle ;) Og MIKMAR, mulig agurkene heter Boston Gurkar. Men de heter også Boston Agurkmix, og produseres av Orkla-konsernet (NORA) i Norge! :) Kan for øvrig også anbefales til seifilet dyppet i egg/melk, så i knust kavring (tvebakker) og sprøstekt. NAM!

Anmeld

17. marts 2010

Titte-vb

ORG skrev:
Tusen takk for tilbakemeldinger! Må være veldig hurtig i dag,men skal prøve å få gitt et OK svar til alle: Først deg, Har en spunk i maven: Nei, Pågens brød er ikke i nærheten av flatbrød. Flatbrødet er langt, langt tynnere. Og dermed har jeg vel også svart deg, Signe1704? Det går minst 5 flatbrød i tykkelse på et knekkebrød av typen f eks Wasa Husman. Og at fisk er meget dyrt i Danmark har jeg oppdaget :) Selv er jeg vant til å betale 12 - 13 kr/kg for (hel) sei, og 28 - 30 kr for (hel) torsk. Prisen i Danmark var litt annerledes :ohmy: Og Titte, rømme erstattes nok ikke av Creme Fraiche! Eller, kanskje, muligens om den holder 38 % fett. Vi gjør et forsøk, men tar sikkert med rømme også. I tilfelle musefelle ;) Og MIKMAR, mulig agurkene heter Boston Gurkar.
Men de heter også Boston Agurkmix
, Det er jo helt rigtigt...... tennene mine løper i vann akurat nå!! og produseres av Orkla-konsernet (NORA) i Norge! :) Kan for øvrig også anbefales til seifilet dyppet i egg/melk, så i knust kavring (tvebakker) og sprøstekt. NAM!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.