Danmark - Verdens lykkeligste land!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

453 visninger
7 svar
0 synes godt om
15. marts 2010

EmiliasMor-vb

Men er er vi nu og så det? Det synes jeg faktisk vi er. Efter at have startet i skole og har haft samfundsfag har jeg fået en hel anden måde at 'se' Danmark på. En positiv og anderledes måde, ja faktisk fra en politisk vinkel. Og hold da op sikke et land vi lever i :) Ikke mindst den sociale tryghed i det danske samfundssystem. (som jeg helt sikkert tror er derfor 'vi' er de lykkeligste) Jeg er godt godt klar over, at Danmark OGSÅ har dårlige sider. Men nu tager jeg altså kun udgangspunkt i det positive:) Hvad mener I? - Er vi de lykkeligste? og hvorfor mener I det? En nysgerrig Lari :D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2010

Jeamie-vb

Jamen i det store og hele er vi det jo (nok), men som menneskeheden er flest er det at dem der har mest vil ha mere, og derved kan jagten på mere give stress og ulykke. Dermed ikke sagt at vi skal ned hvor kun bunden er, men hvis du spørger den menige dansker trækker de jo nok på joooo, for der er altid noget der kan blive bedre, give mere afkast af sig etc etc. Vores velfærd og sygesikring er jo et fantastisk tillæg, som mange andre lande mangler, men her kan der også trækkes på et joooo, for det kunne være bedre ;). For jo mere fantastisk det skal være jo flere hænder skal der bruges, og det er der ikke altid.... såå... Man bliver et nr i rækken, en upersonlig ting, en umyndiggørelse af person og selvstændig tanke osv, og det kan det kontrollerende menneske ikke rigtig ha`. Så om vi er Verdens lykkeligste land er nok op til den enkelte at se med sine øjne. Om èn god ting giver to dårlige, eller om vi bare er skide heldige ?! :) Jeg personligt er ikke overdrevet fan af Danmark, men intet er så skidt at det ikke er godt for noget - for jeg er her jo endnu ;) .

Anmeld

15. marts 2010

Soap-vb

Jeg er bestemt ikke Danmark fan :) Jeg har også svært ved at måle lykke i matrielle ting som sygesikring Velfærden syns jeg man må kigge langt efter hos den meninge dansker for tiden, det er de rige som blir rige og den lille mand som må gå fra hus og hjem pga den hersens krise Jeg syns danskere er ansvars fralæggende på mange områder, både ældre og unge området men også på det medmenneskelige i form af at hjælpe hinanden når det kniber fordi vi er blevet en flok egoister som bar drøner rundt og passer vores eget Så hvis det er at være lykkelig så er danskerne vel lykkelige, havde du spurgt mgi for 10 år siden havde jeg nok sagt ja men ikke mere Denne krise her får Danmarks til at vise sin grimme side

Anmeld

15. marts 2010

kongster-vb

Efter vores tur til Indonesien må jeg sige JA! Vi lever i den grad i landet hvor vi intet mangler - måske bortset fra lidt taknemlighed fra tid til anden. Når vi snakkede med indonesere, som var vildt og uophørligt bekymrede for om de havde råd til at holde deres børn i skolen, så var de hver gang ved at gå bagover. Skole i Danmark er gratis. Universitet får man penge for at gå på. Alle kan blive politikere. Vi bliver forsørget i vores alderdom. For dem lød det som den 7. himmel. Jeg har bestemt ikke svært ved at måle lykke i materielle ting som sygesikring. Tvært imod. Jeg ville da være evigt bekymret hvis jeg ikke vidste om jeg og mine kære kunne blive behandlet, hvis vi blev syge. Jeg finder også stor tryghed i at jeg altid vil kunne blive forsørget og få mad på bordet. Jeg finder tryghed i at mine unger vil kunne gå på universitetet og få en uddannelse, uanset om jeg har penge eller ej. Og så er der en masse andet, der gør mig lykkelig. Familie, venner, personlige ting. Men det har jo ikke noget at gøre med hvor jeg bor

Anmeld

15. marts 2010

kongster-vb

Om vi så lever i DET lykkeligste land... Hmm... der er mange ting jeg gerne så lavet om. Kunne godt ønske mig lidt mere rummelighed, at skoler, institutioner, hospitaler etc fungerede bedre, når vi nu betaler så meget skat osv. Men sammenlignet med det meste af verden så har vi det RIGTIG godt!

Anmeld

15. marts 2010

Soap-vb

Kongster; jamen de ting du nævner ville jo være ting jeg var villig til at betale mig fra og så er jeg i øvrigt meget enig i det sidste :)

Anmeld

15. marts 2010

Charlotte d. 17.-vb

Soap skrev:
Kongster; jamen de ting du nævner ville jo være ting jeg var villig til at betale mig fra
Så du mener, det handler om manglende vilje for de millioner af mennesker i verden, der ikke sender børnene i skole og ingen sygeforsikring har - for ikke at tale om tag over hovedet og mad, tøj og øvrige fornødenheder?? :blink: Jeg er meget enig med Kongster og forsøger at huske dagligt at minde mine unger - og mig selv! - om at have proportionssansen med, når vi beklager os over bagateller. Jeg ved ikke, om det rette ord er lykkelig eller heldig - selv hælder jeg nok mest til det sidste, for vi har da i den grad skudt papegøjen, da vi blev født på disse breddegrader. Med hensyn til lykke, så er det vel sådan, at man ikke funderer så meget over store, eksistentielle temaer, når man kæmper for at give sine børn bare ét måltid mad i dag. Derimod kan vi, qua alle de muligheder, vi har og alle de valg, vi kan træffe (og træffe forkert), spekulere os selv til både mavesår og weltschmertz. Der er mange ting i det danske samfund, jeg ikke er begejstret for - men i det store hele er og forbliver det et privilegium overhovedet at have overskud til at kunne tænke kritisk og, inden for realistiske rammer, at kæmpe for at ændre på disse forhold. Vi har, om ikke andet, bedre rammer for lykke end størstedelen af jordens befolkning. Og så mener jeg i øvrigt, at finanskrisen også har haft sine gode sider i form af, at vi er blevet tvunget til at tage vores værdisæt op til overvejelse.

Anmeld

15. marts 2010

Signe1704-vb

Jeg er SÅ enig med dig Charlotte. Du har sagt det hele. Vi ER sgu da født på solsiden. Her kan alle - uanset forældres indkomst - få den uddannelse og det erhverv de drømmer om (hvis de har evnerne og arbejder for det). Det må da være sådan det skal være. Man kan jo ikke gøre for hvor man bliver født og af hvem :( Det er da en luksus at jeg nu kan vælge at tage en anden uddannelse fordi jeg valgte forkert første gang. Nu skal jeg ikke være i et job jeg hader resten af mit liv. Det er muligt på trods af at jeg har tre børn og vi har hus, hvilket gør at min mand ikke kan være eneforsørger. DET er da er fedt samfund :klap: Og ja der er en masse der ikke fungerer helt optimalt, men man bliver f.eks. ikke nægtet behandling fordi man ikke er forsikret. Min mor har lige fået to nye knæ på Skodsborg kysthospital - betalt af det offentlige. De offentlige hospitaler kunne ikke overholde tidsfristen for hvornår hun skulle opereres og hun kunne derfor frit vælge et privathospital. Hun har fået en super god behandling. Jeg er afgjort fan af Danmark :flag:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.