Først til deg, Lars F, for å rette opp en mulig misforståelse: Sliter litt med å skjønne hva du mener med 'masse regler'. Om jeg skulle ha skrevet tvetydig her: Vi har ingen regel om at man stå opp så tidlig som de gjør, vi måtte nok heller binde dem til sengen om de IKKE fikk stå opp da. Heller ikke noen regel om at man skal være på kjøkkenet kl 0600, det skjer aldeles frivillig og av seg selv, for oss alle. Men ja, de har ansvar for borddekkingen (noe jeg ikke klarer å se mer problem i til frokost enn til middag) og vi har (samlet!) frokost som begynner kl 0630. Temmelig presis. Legger nemlig vekt på både fellesskap og ro ved et (pent dekket) bord. Til alle måltider.
Vi behøvde vel ikke bruke over 2 timer om morgenen, det er mer fordi vi faktisk har så lang tid fra vi står opp (helt av oss selv) og til det er passende tid å ta i vei til skolen/arbeidet. Men ja, vil ha god tid om morgenen. Og sitter nok 40 - 45 min ved frokostbordet. Som til middag. Deilig!! Likeså setter guttene, spesielt eldste, stor pris på 30 min til dusj + påkledning. Har man fremdeles ledig tid før klokken er rundt 0600 og det begynner å bli liv i andre, kan man jo bare lese litt. Lekser eller morskapslesing, alt etter lyst og humør :)
Så litt til deg Signe1704: Er enig i at de sover lite, og det var derfor jeg stilte spørsmålet. Men når de både våkner av seg selv hver dag og sover like lite lørdag/søndag, antar jeg de sover nok. Eller, tar jeg feil her? Kan ellers si at begge vi voksne sover lite, jeg aller minst. 5 - 6 timer pr natt. Antar det er tilstrekkelig, en norsk utsagn (for en voksen) er at:
NATUREN krever fem
VANEN sier sju
LATSKAP vil ha ni, og
SYNDEN ønsker elleve.
Men ja, jeg vet godt at vi er forskjellige. Churchill var visstnok ikke menneske dagen derpå uten minst 12 :)
Anmeld