Børn bruger jo også leg til at udleve deres angst, frygt osv., så selvfølgelig skal de have lov til at lege om det, der ikke er godt.
Min 2-3-årige var dybt fascineret af pirater: Han elskede piratmotiv på trøjen, legede med playmobilpirater (der havde lange dialoger), elskede den håbløse piratsang, jeg fik brygget sammen til lejligheden osv. En dag, da det tordnede (lyder som kanonbulder), sagde han, at jeg også skulle give lillesøster hendes (lyserøde) piratbælte på - 'så hun ikke behøver at være bange for tordenvejret'. Og i virkeligheden sagde det jo det hele: 'Hvis jeg klæder mig ud, så jeg ser drabelig ud, sker der mig ikke noget ondt'.
For tiden har drengen (nu 5 år) ind imellem drømme, som han bliver rigtigt bange af. Jeg prøvede at snakke med ham om dem - for at finde ud af, hvad det er, han er bange for. Og bl.a. sagde drengen, at man godt kan drømme om noget uhyggeligt (fx slanger) uden at man bliver bange af drømmen (hvis den fx slutter med at man dræber dem).
Så længe min dreng i leg og snak ikke lader til at komme i tvivl om, hvad der er godt og hvad der er ondt, har jeg det helt fint med at han beskæftiger sig med det onde.
Anmeld