Lus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2010

Bellis-vb

Hedrin er lusemidel - som er en slags silikone, som dræber lusene, ved at kvæle dem, det ligger en hinde om håret. Det dræber ikke æg - derfor skal behandlingen gentages. Det skal sidde natten over, det lugter ikke og fedter ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2010

Elverpigen-vb

Ajna skrev:
Jeg hørte så til dem, som ikke ville bruge gift i håret på mine børn.... Vi har de første mange mange institutionsår været lykkelige forskånet for lus, selvom det har været et tilbagevendende problem i drengenes respektive institutioner. I efteråret fik de så lus for første gang, og jeg kæmmede og kæmmede og kæmmede og var egenlig ret overbevist om, at de var væk, indtil vores frisør fandt en stor fed lus i håret på den ene :S Så opgav jeg altså at nøjes med at kæmme!! Heldigvis havde frisøren et økologisk lusebekæmpelsesmiddel, som rent faktisk virkede og siden har vi ikke haft de forbistrede kryb!!
Jeg vil lige indskyde at økologisk, ikke er er lig med 'gift' fri, det siger bare noget om hvordan det er produceret. Plante og andre naturligt fremkommende giftstoffer, kan tit være lige så farlige, som indistruelt producerede giftstoffer. Du kan også få allergiske reaktioner af disse stoffer, bare tænk på dem der har allergi overfor birk, bynke og alle svampesporrene. :( Det skal nu ikke stoppe jer for at købe økologiske produkter, jeg skriver mest fordi jeg sidder og krummer tær hvor gang jeg ser en reklame for 'gift fri' kosmetik og hudpleje produkter. Brug jeres sunde fornuft derude, jeg ved godt at det er en jungel. :)

Anmeld

10. februar 2010

Johannamor-vb

Nu har vi kun en enkelt gang haft lus i familien, så jeg ved ikke alverden om problemet, men... Vi brugte Hedrin, som ikke indeholder gift men - som Bellis skriver - lægger en hinde om lusene, så de dør af kvælning. Behandlingen skal gentages efter nogele dage, så evt. æg er klækket og så bliver snuppet i samme omgang. Jeg har aldrig hørt om en insektgift, der ikke også var giftig for andre organismer - altså også for mennesker. I bund og grund er det jo de samme stoffer, vi er opbygget af og de samme kemiske reaktioner, der får os til at fungere. Derfor skal der noget helt ekstraordinært til, før jeg udsætter mine børn (eller mig selv) for insektgift - og der er lus ikke med på listen, selvom jeg synes det er vildt ulækkert. Under alle omstændigheder er der kun én ting, der virker, hvis først der er lus i klassen: at behandle igen og igen. For man kan jo aldrig sikre, at ALLE forældre præcis samtidigt slår ALLE lus ihjel, og så breder de resterende lus sig jo bare igen. Jeg går altså ind for, at man med det samme kæmmer for lus, når man hører, at de er på spil (og bekæmper dem, hvis det viser sig at være nødvendigt) - og at man gentager seancen med et par dages eller en uges mellemrum (afhængigt af metode), indtil der ikke er flere. Som jeg har læst mig til det, er der absolut ingenting, der tyder på at giftbehandling af lus er mere sikkert end andre metoder - det gælder i alle tilfælde om at gøre det ordentligt.

Anmeld

10. februar 2010

mørk-vb

Soap skrev:
Mørk : Nu skal du ikke tage det som et angreb men er nødt til at spørge : Har du aldrig overvejet i den lidt mere langsommelige proces med kæmning at dine børn smittede videre til andre og at du derved forlængede luse sæsonen ?
Nej! Og mit svar er rimelig kækt, for der er ingen risiko for at de kan smitte, hvis man gør sit arbejde ordentligt (hvilket for vores vedkommende med den mængde og hårtype jeg selv og mine døtre har er ca. 1 times kæmning pr. hoved, heraf ca. et kvarters tid efter at sidste lus er fundet, for at være sikker på at have fået alt med) og hvis man gør det på præcis hver 4. dag i en 14 dages periode. 1. kæmning fjerner alle voksne lus plus eventuelle nyudklækkede nymfer. Alle æg de har lagt forbliver i håret og vil udklække indenfor 7 - 10 dage. 2. kæmning fjerner alle nymfer der er klækket siden 1. kæmning. Selvom de evt. er klækket dagen efter første kæmning og dermed kan være 2-3 dage gamle, er de ikke gamle nok til hverken at formere sig eller at kravle fra ét hoved til et andet (dermed ingen smittefare og heller ingen risiko for at de når at lægge nye æg) 3. kæmning fjerner de sidste udklækkede nymfer (også af æg lagt af de lus man fjernede ved 1. kæmning. Og stadig for unge til både at yngle og forlade hoveder) 4. kæmning (på 13. dagen) skulle dermed gerne være 100% lusefri, hvis man vel at mærke har gjort sit arbejde ordentligt. (og ungen ikke i mellemtiden er blevet smittet på ny. Men det kunne jo også sagtens være tilfældet hvis man havde brugt luseshampoo)

Anmeld

10. februar 2010

Signe1704-vb

Jeg fik lus sidste år. Der brugte jeg hedrin og kæmmede næste dag med balsam i tørt hår. Det får æggene (eller i hvert fald en del af dem) til at glide af håret og gør det nemmere at kæmme. Og så gentog jeg selvfølgelig hedrin behandling som foreskrevet på pakken.

Anmeld

11. februar 2010

Soap-vb

Mørk : Jeg kan godt li´du skriver at hvis man gør sit job ordenligt, og det tror jeg bestemt du gør, det kan jeg jo læse ud fra de andre indlæg :) Det er jo så bare beklageligt at de fleste forældre som bruger samme metode bruger omkring 15 - 20 min på samme og så ikke kan forstå at de ikke slipper af med utøjet Jeg spurgte nemlig i dag hvor længe og hvordan og endte med at sige at jeg syns de var møghamrende ulækre og at når man insisterede på at gøre det på den måde så skulle man altså gøre det ordenligt! Så er jeg ikke populær nu :laugh:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.