Nu har vi kun en enkelt gang haft lus i familien, så jeg ved ikke alverden om problemet, men...
Vi brugte Hedrin, som ikke indeholder gift men - som Bellis skriver - lægger en hinde om lusene, så de dør af kvælning. Behandlingen skal gentages efter nogele dage, så evt. æg er klækket og så bliver snuppet i samme omgang.
Jeg har aldrig hørt om en insektgift, der ikke også var giftig for andre organismer - altså også for mennesker. I bund og grund er det jo de samme stoffer, vi er opbygget af og de samme kemiske reaktioner, der får os til at fungere. Derfor skal der noget helt ekstraordinært til, før jeg udsætter mine børn (eller mig selv) for insektgift - og der er lus ikke med på listen, selvom jeg synes det er vildt ulækkert.
Under alle omstændigheder er der kun én ting, der virker, hvis først der er lus i klassen: at behandle igen og igen. For man kan jo aldrig sikre, at ALLE forældre præcis samtidigt slår ALLE lus ihjel, og så breder de resterende lus sig jo bare igen. Jeg går altså ind for, at man med det samme kæmmer for lus, når man hører, at de er på spil (og bekæmper dem, hvis det viser sig at være nødvendigt) - og at man gentager seancen med et par dages eller en uges mellemrum (afhængigt af metode), indtil der ikke er flere.
Som jeg har læst mig til det, er der absolut ingenting, der tyder på at giftbehandling af lus er mere sikkert end andre metoder - det gælder i alle tilfælde om at gøre det ordentligt.
Anmeld