Jeg tror, at den hjemlige arbejdsfordeling volder problemer i rigtigt mange parforhold, og det er da heller ikke fordi jeg synes at alt bare er perfekt hjemme hos mig selv... Men selvfølgelig skal du ikke være mor for din mand! Selvfølgelig skal han tage ansvar for sin familie - og sig selv! Det hører med til at være voksen, være mand og være far.
Præcis hvad der skal til for at manden indser, at han må tage ansvar er jo ikke godt at vide. Du har sikkert forsøgt at snakke med ham før, men så må du jo prøve igen. Sig til ham, at du synes, at du har alt for meget arbejde & ansvar hjemme, og at du har brug for at I deler det mellem jer. Det har du brug for at I snakker sammen om - planlæg så sammen et tidspunkt (om en uges tid), hvor I kan få snakket; kan I fx få passet drengen af bedstemor et par timer lørdag formiddag? Aftal fx også, at I som forberedelse til den snak hver især skriver ned, hvad I bidrager med af arbejde på hjemmefronten og hvad I kunne tænke jer anderledes.
Udfordringen for dig må så være at være åben omkring din mands ønsker og evner. Og give slip. For selvfølgelig er du meget bedre til det hele, hvis du har klaret alt alene i årevis, mens hans er gået fra én mor til en anden. Så du må kunne acceptere, at I spiser spejlæg, når han står for aftensmaden, at maden serveres en halv time senere end den burde, og at han ødelægger din fine nye bluse i vask. Mens han lærer det...
Målet med jeres snak er at I deler det hjemlige arbejde mellem jer - men det er ikke realistisk, at det bliver ligeligt fordelt fra starten af (og behøver måske heller ikke være det, hvis én af jer arbejder mere end den anden). I kan fx aftale, at I ugentligt laver en madplan & indkøbsliste, at I skiftes til at købe ind efter listen (storindkøb 1 gang ugentligt), og at I på madplanen skriver, hvem der er ansvarlig for at maden står på bordet til tiden. I kan også aftale, at manden for fremtiden tager al tøjvask. Og at du har ansvar for økonomien. Eller noget helt andet.
Iøvrigt tror jeg rigtig meget på den med at tage afsted og lade ham klare ærterne selv. Er der et kursus en gang om ugen, du har lyst til? Eller en arbejdsrejse, du gerne vil på? Eller har du bare en veninde langt væk, du vil besøge? Tag afsted uden at have vasket vasketøjskurven i bund først og have fyldt køleskabet... Om han tager drengen med på burgerbar er ligegyldigt - han finder ud af, hvad det er for opgaver, der skal løses i dagligdagen...
Held og lykke!
Anmeld