Det er en ubevidst måde at beskytte sig selv på - at gøre det, man siger, til noget alment i stedet for så at sige at 'tage ansvaret' for det selv.
Jeg tog mig selv i det, da jeg skrev i tråden om den 'døde' debat lige før - ville skrive, at når 'man' ikke kom her så tit, så var 'man' mere - et eller andet, kan ikke huske detaljerne, men altså: Jeg skyndte mig at ændre det, for det var nu engang min subjektive oplevelse.
Jeg vil ikke sige, at det irriterer mig, men jeg synes, det er påfaldende, når det sker. Klassikeren er, når en 'stor, stærk' mand interviewes om noget, der går tæt på - noget, hvor han nødvendigvis må blotte sig selv lidt. 'Når MAN mister sit job, så kan MAN godt føle sig lidt utilstrækkelig - og så begynder MAN at spekulere på, om MAN er god nok...' - fx. Ingen tvivl om, at han taler om sig selv - men ved at bruge 'man', distancerer han sig lidt fra det og udstiller ikke sig selv som 'svag'.
Og ja - det er slemt med den der 'du'-form. En kvinde, der siger til en mandlig interviewer: 'Når du er gravid, er du meget sårbar' - fx.
Anmeld