Dobbelt statsborgerskab.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.055 visninger
4 svar
0 synes godt om
29. januar 2010

151009-vb

Ville lige høre om der er nogen herinde der ved nopget om hvordan jeg rent pratisk gør når jeg gerne vil have at min datter får dobbelt statsborgerskab. Har undersøgt sagen lidt. DK tillader det til børn født af forældre med forskelligt statsborgerskab og Canada (Hvor hendes far er fra) tillader også dobbeltstatsborgerskab... Men hvordan kommer jeg så videre herfra? På forhånd tak for hjælpen :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2010

Webredaktøren-vb

Hmm, er du sikker på, at Danmark godkender dobbelt-statsborgerskab? Min datter er jo halvt dansk og halv amerikansk. Hun har amerikansk pas (selv om hun er født i Danmark), og opholdstilladelse i Danmark indtil hun fylder 18 år. Herefter skal hun beslutte, om hun vil blive dansk eller amerikansk statsborger. Jeg fik nemlig at vide, at der ikke var mulighed for dobbelt-statsborgerskab. Til gengæld havde jeg en ven, der ligeledes var halvt amerikaner og halvt dansk. Han havde to pas, da han til den amerikanske ambassade sagde, at han ville være amerikansk og til de danske myndigheder sagde, at han ville være dansk. Åbenbart krydstjekkes oplysninger ikke, så reelt har han to statsborgerskab. Det var lidt info, selv om det ikke var et klokkeklart svar ;)

Anmeld

30. januar 2010

151009-vb

Webredaktøren skrev:
Hmm, er du sikker på, at Danmark godkender dobbelt-statsborgerskab?
På denne hjemmside står følgende: '...Lad mig slå fast med STORE syvtommersøm – DANMARK ACCEPTERER DOBBELT (eller flere) STATSBORGERSKABER for børn født af en dansk mor og en udenlandsk far. Lad mig forklare. I indfødsretlovgivningen står der at hvis man ANSØGER om et andet statsborgerskab end dansk – så kan man ikke beholde det danske statsborgerskab. Det vigtige ord er ANSØGER. Et barn født af en dansk mor og en udenlandsk far har IKKE ansøgt om flere statsborgerskaber, men derimod FÅET dem i fødselsgave. Derfor kan et barn født med flere statsborgerskaber sagtens have dobbelt (eller flere statsborgerskaber) UDEN AT det kolliderer med nogen danske lovgivninger. Opsummering: Et barn som har fået to eller flere statsborgerskaber i fødselsgave fra forældrene kan uden problemer have dobbelt statsborgerskab i henhold til danske regler. (Der kan være enkelte andre lande som ikke accepterer dobbelt statsborgerskab fra fødslen – men jeg har ikke kendskab til nogen lande der fører denne praksis, men check altid med reglerne i ”det/de andre lande”...'

Anmeld

30. januar 2010

Mor til to-vb

Min mand har også dobbelt statsborgerskab. Måske er der forskel på i hvilke lande man er statsborger. Jeg mener om det er 2 eu-lande eller om vi er uden for europa. Han har først ansøgt om det danske statsborgerskab, da han blev 16 og fik det altså. De danske myndigheder ved, at han også er tysk statsborger. I skrivende stund fortæller han mig så lige, at der er flere af hans tyske skolekammerater fra samme årgang, der er blevet afkrævet stillingtagen til om de ville være det ene eller det andet. ??? Det Min mand siger du skal henvende dig til politiet eller det canadiske konsulat/ambassade. Han er ikke helt sikker. Han fortæller også, at han er blevet afvist statsborgerskab 2 gange. Først 3. gang lykkedes det.

Anmeld

2. februar 2010

151009-vb

Lige en update. Min kæreste fik snakket med den canadiske ambassade igår og nu bliver vores dobbelt statsborger. De vil så sende alle de papirer vi skal bruge... :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.