Har man krav på at vide, hvorfor man er enebarn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.214 visninger
9 svar
0 synes godt om
1. oktober 2009

-vb

SKAL man som forældre give sit enebarn en forklaring på, hvorfor man aldrig gav det søskende? Er der grunde, som forældrene gerne må holde for sig selv?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2009

Sofies mor-vb

Synes det må være naturligt at snakke om B)

Anmeld

1. oktober 2009

Laurie-vb

Sofies mor skrev:
Synes det må være naturligt at snakke om B)
.... ja, ligesom man gerne vil vide, hvorfor man er én pige blandt tre drenge... hvorfor mon forældrene ikke har arbejdet på én datter mere?

Anmeld

2. oktober 2009

Spunk-vb

Hvis børnene spørger er det vel meget fint at forsøge at svare. Men hvis du har nogle grunde, som du ikke har lyst til at dele, så lad være. Vent evt. til barnet er voksent, hvis det er noget du ikke synes er for et barns ører. Men ikke noget jeg synes, at man selv behøver at gøre en sag ud af, hvis de ikke spørger.

Anmeld

2. oktober 2009

Bellis-vb

Tjaa, hvis barnet spørger, så svarer man vel, på bedste vis. Det behøver jo ikke være et svar, der gør barnet ked af det, såsom 'du var for besværlig, så vi ville ikke have flere' eller ' jeg elskede ikke din far nok' - 'jeg fik ikke lov, for din far' osv. osv. Men man kan jo sige, jamen vi havde ikke lyst, eller sådan blev det. Man behøver jo ikke komme med alen lange forklaringer. Laurie: Herhjemme spurgte den store da om, hvorfor vi ikke ville have piger, han mente jo nok, at vi selv bestemte, hvad køn vi fik :laugh: Men altså, man behøver jo ikke gøre det, til et problem.

Anmeld

10. oktober 2009

LisaV-vb

Jeg synes ikke, at barnet kan kræve det, men hvis spørgsmålet dukker op, er det da naturligt, at man svarer på bedste vis på en aldersvarende måde.

Anmeld

10. oktober 2009

Fuzzbox-vb

LisaV skrev:
Jeg synes ikke, at barnet kan kræve det, men hvis spørgsmålet dukker op, er det da naturligt, at man svarer på bedste vis på en aldersvarende måde.
Præcis sådan tænkte jeg, da jeg læste spørgsmålet :)

Anmeld

11. oktober 2009

Sofies mor-vb

Fuzzbox skrev:
LisaV skrev:
Præcis sådan tænkte jeg, da jeg læste spørgsmålet :)
Præcis :)

Anmeld

11. oktober 2009

Mor til to-vb

Det skaber i hvert fald spøgelser, hvis man bare siger, at det skal barnet ikke blande sig i. Der ER absolut grunde man skal holde for sig selv, OGSÅ når de bliver voksne. Men du skal selv vurdere om det er en grund du vil have barnet skal vide eller er. Og hvis du bliver enig med dig selv om at dit barn ikke skal have det at vide, så vær i hvert fald enig om det med barnets far. Evt. også om hvilken grund I skal give.

Anmeld

11. oktober 2009

Johannamor-vb

Man har absolut ikke 'ret' til at få søskende - eller 'pligt' til at levere søskende til sine børn. Og der er da masser af helt almindelige og ufordækte grunde til at familier ser ud som de gør - med et, to eller ti børn. Selvfølgelig skal man give sine børn en slags forklaring på deres familie - i det omfang, de spørger, og i det omfang de forstår et svar. Men familier ser ud på mange måder, og det ved børn, så de kan sagtens acceptere mange slags familier. Og børn kan have mange forskellige spørgsmål om deres familier - hvorfor er der så mange år mellem os, hvorfor er vi så mange, hvorfor er der kun mig? Når min 3-årige datter siger, at hun vil have en lillesøster ligesom hendes veninde er ved at få, så svarer jeg nej - at der er to børn i vores familie, og så skal der ikke komme flere. Jeg fortæller ikke, at jeg er glad for endelig at have to relativt selvhjulpne børn, så der er mere plads til at jeg kan være mig selv igen. Og heller ikke at jeg er ved at være så gammel, at et ekstra barn ikke er en mulighed. Jeg kan ikke se, at det skulle være noget særligt at vælge kun at få et enkelt barn. Og jeg kan heller ikke se, at barnet skulle have grund til at bore i de dybereliggende grunde, det er trods alt rimelig almindeligt. Så hvis du spørger, fordi du selv har valgt kun at få et enkelt barn, så synes jeg bare, at du skal finde en nem forklaring - at I ikke har plads til flere i jeres tre værelser, at det ikke passer med jeres arbejdstider eller noget andet, der delvist er rigtigt - og så være forberedt på at nuancere svaret, hvis ellers det dukker op igen med tiden. Men vigtigst af alt: Der er ikke noget at have dårlig samvittighed over - og derfor er der heller ikke noget at skjule.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.