Vores dreng skal i børnehave i næste uge, og det kan jeg godt frygte lidt. Vi har besøgt dem og de virker enormt søde - men vi har haft et rigtig godt forløb i vores dagpleje, så det bliver svært at hamle op med.
Vi valgte dagpleje lidt blindt, fordi vi lige var flyttet og det var der der var den korteste venteliste. Havde dog hørt om DP et andet sted.
Vores DP har været tilknyttet en lille gruppe af dagplejere (7-8 stk), så ved sygdom blev vores søn altid passet af én i gruppen. DP'erne mødtes hver uge i legestuen, var til rytmik med hinanden og alle deres børn i vinterhalvåret, tog på ture sammen og tager på besøg hos i hinanden. Det virker som om, at de kollegialt har det godt sammen. De har således altid nogen de kan spare med, når der er problemer med et barn. Dertil er der en tilsynsførende pædagog.
DP'erne har været på kurser løbende, så jeg tror at vores dagplejere godt kan hamle op med pædagogerne i vuggestuen.
Jeg synes, at systemet med dagplejegruppen er super god i forhold til at barnet skal passes af fremmede i et gæstehus ved dagplejers sygdom og lignende.
Der er en god ledelse, som godt kan forstå at det tager tid at introducere og indkøre nye ting, (fx. læreplaner), men det bevirker at dagplejerne ikke stejler, men stille og roligt får implementeret de nye ting i dagplejen.
Når alt dette er sagt, så findes der selvfølgelig også dårlige dagplejere - men heldigvis er det de færreste, der ikke er gode nok - og jeg tror på, at det samme gør sig gældende for vuggestuer.
Vores dagplejepædagog siger altid til forældrene: 'Lyt til jeres mavefornemmelse'
Anmeld