Gode og dårlige dagplejemødre og vuggestuer.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.743 visninger
8 svar
0 synes godt om
23. september 2009

Mor til to-vb

Jeg blev lige inspireret af en anden tråd om en god DP-mor. Hvordan er jeres erfaringer med DP og vuggestue? Mine kollegaer synes at dagpleje er det værste l... og kan slet ikke forstå at min er i dagpleje. Vi havde også en dårlig en til at starte med, en der satte rengøring højere end at få børnene til at fungere sammen osv. En der tog billeder af børnene når de græd i stedet for at trøste dem. Vi skiftede og har nu fået en rigtig god dagplejer. Hun er ikke super faglig, men hun leger rigtig meget med børnene, har altid plads på skødet til trøst, når der er brug for det, og så er hun kanon god til det med mad.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2009

Hobitten-vb

Er også meget nysgerrig efter andres holdninger til dette, da vi selv er meget i tvivl om hvad vi skal vælge til mindstemand.. Havde nemlig ikke en ret god oplevelse af den ældstes dagplejemor. Hun var noget 'hård' i sit sprogbrug over for børnene, havde mange syge/fri dage, virkede faktisk som om hun ikke gad hendes job længere. Hvilket hun også næsten gav udtryk for under strejken sidste forår.. Og jeg manglede meget den der med en plads på skødet til trøst, eller når børnene bare havde brug for at 'hygge' lidt.. Men ved også at ikke alle er dagplejere er ens, og det kan jo være at vi bare får den bedste i verden næste gang.. og synes egentlig der er rigtig meget godt i en dagpleje. Jeg har en teori om at der er mere tid og plads til det enkelte barn.. Men vuggestuen ligger samme sted som børnehaven, og det ville godt nok være nemt at aflevere et sted om morgenen. Og han er jo vant til at være med ovre og aflevere storebror. Længere åbningstid og skal ikke pludseligt et nyt sted hen hvis dagplejen er syg el. lign. Men økonomien er også en lidt anden.. Åårgh jeg synes det er svært - vil jo bare det bedste for ham den lille...

Anmeld

23. september 2009

Fuzzbox-vb

Lea er i vuggestue, og det er vi rigtig glade for, for det er lige til hendes temperament. Men jeg har også hørt om vuggetstuer der er forfærdelige. Der er f.eks en her i byen, jeg ikke har hørt godt om :dry: Som du selv skriver, så er dagplejere jo forskellige. Men jeg kender da et par stykker, som jeg gladeligt ville overlade mit barn til, hvis der var plads hos dem :) Vi vil gøre det samme med bebs som med Lea. Se efter hvordan h*n er i sind, og kan h*n måske ikke håndtere at være i vuggestue, og så vil jeg helt klart lede efter en dagpleje :)

Anmeld

23. september 2009

WebDebattør jeANNE-vb

Lucca skal starte hos en dagpleje midt i december. Jeg var rigtig meget i tvivl om det skulle være det ene eller det andet. Der er jo mange fordele og ulemper ved begge dele synes jeg og jeg har også hørt både godt og skidt om begge dele. I den mødregruppe jeg pt befinder mig er det meget fy fy at komme i dagpleje, de kan de værste røverhistorier, men det skider jeg nu et stykke :P Jeg er sikker på at det nok skal blive godt :)

Anmeld

23. september 2009

Webredaktøren-vb

Tror ikke at der er et entydigt svar på dette - vuggestuer, dagplejere, forældre og børn er jo forskellige og min erfaring er, at venner kan være helt vildt glade for en løsning som jeg aldrig selv ville vælge :blink: Mit råd er derfor at vurdere, hvad I og jeres barn har behov for. Vi besøgte fire vuggestuer og spurgte til: Kost-politik, ture, stor personeudskiftning eller faste pædagoger, legepladsen og udeliv. Vi overvejede også dagpleje, men vores knægt havde krudt i numsen og jeg var bange for, at han hurtigt ville kede sig sammen med få børn - især når han ville blive den ældste... og så var jeg lidt bekymret over at få en, vi ikke ville svinge med... i en vuggestue er der jo så meget andet personale, at enkelte ikke betyder helt lige så meget. God fornøjelse med det svære valg... og forresten, så er der vist alle steder ting man bliver glad for og ting man godt kunne undværre ;)

Anmeld

23. september 2009

Caidas-vb

Man skal jo ikke ALTID høre på hvad andre siger om en bestemt dagpleje. En mor havde sit barn hos en dp, som 'aldrig var udenfor, aldrig gik ture, altid var lidt småsur' En anden mor havde samme dp, som bare var det bedste og sødeste menneske, hun fandt altid på spændende ting osv. Vores piger var i dagpleje'far'. Han var alle tiders og pigerne elskede ham - og konen som også var dagpleje. De havde sikkert også kunne trives i vuggestue, men vi havde ikke noget valg her ude på landet, da vuggestuen her har søskendeprioritet og kun 12 pladser.

Anmeld

25. september 2009

syvsover-vb

Vi har haft verdens bedste dagpleje mor for os, jeg kunne slet ikke forstille mig at andre end hende skulle passe Martin som lille. Jeg tror at det vigtigste er kemien imellem DP barnet og i mellem DP og mor og far passer. Jeg tror at udover kemien så har forældernes 'tro' stor betydning hvis de tror at DP er det eneste rigtige så vil de aldrig trives 100% med at barnet går i DP og omvendt hvis forældrene er mest til DP så vil de aldrig trives optimal med en vuggestueplads Så jeg tror på at det er så godt at vi har valgmuligheden i DK at vi kan få lige nøjagtig det som passer til vores behov.

Anmeld

25. september 2009

-vb

Vores dreng skal i børnehave i næste uge, og det kan jeg godt frygte lidt. Vi har besøgt dem og de virker enormt søde - men vi har haft et rigtig godt forløb i vores dagpleje, så det bliver svært at hamle op med. Vi valgte dagpleje lidt blindt, fordi vi lige var flyttet og det var der der var den korteste venteliste. Havde dog hørt om DP et andet sted. Vores DP har været tilknyttet en lille gruppe af dagplejere (7-8 stk), så ved sygdom blev vores søn altid passet af én i gruppen. DP'erne mødtes hver uge i legestuen, var til rytmik med hinanden og alle deres børn i vinterhalvåret, tog på ture sammen og tager på besøg hos i hinanden. Det virker som om, at de kollegialt har det godt sammen. De har således altid nogen de kan spare med, når der er problemer med et barn. Dertil er der en tilsynsførende pædagog. DP'erne har været på kurser løbende, så jeg tror at vores dagplejere godt kan hamle op med pædagogerne i vuggestuen. Jeg synes, at systemet med dagplejegruppen er super god i forhold til at barnet skal passes af fremmede i et gæstehus ved dagplejers sygdom og lignende. Der er en god ledelse, som godt kan forstå at det tager tid at introducere og indkøre nye ting, (fx. læreplaner), men det bevirker at dagplejerne ikke stejler, men stille og roligt får implementeret de nye ting i dagplejen. Når alt dette er sagt, så findes der selvfølgelig også dårlige dagplejere - men heldigvis er det de færreste, der ikke er gode nok - og jeg tror på, at det samme gør sig gældende for vuggestuer. Vores dagplejepædagog siger altid til forældrene: 'Lyt til jeres mavefornemmelse'

Anmeld

25. september 2009

megan78-vb

Vores søn Matthias er også i dagpleje, og han har bare den sødeste dagplejemor, som han er rigtig glad for. Som Stine M., så er Matthias' dagplejemor også med i en gruppe af 4 andre dagplejemødre, som de kan sparre med, når det er nødvendigt. Desuden mødes de alle en gang om ugen i legestue, og det er også meget hyggeligt med flere legekammerater. Min anden søn Lucas skal starte i dagpleje til december, så jeg håber også, at vi denne gang finder en lige så sød og god dagplejemor som Matthias'. Men som andre før mig har skrevet, så findes der både gode og dårlige dagplejemødre/vuggestuer, så synes ikke, at man kan generalisere og sige, at det ene er dårligere end det andet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.