Jeg tænker faktisk to vidt forskellige ting:
* Din datter er lille og sart, og drengen er stor og voldsom. Men måske opfatter du hans voldsomhed mere voldsom nu, hvor pigen er så lille, og efterhånden som hun bliver mere robust, selv kan sige fra osv, bliver det dels mere ok at være lidt voldsom, dels holder han måske op med at være voldsom, fordi hun siger fra. Noget helt andet er, at drengen måske er i en periode, hvor han har brug for at hævde sig lidt - men de perioder går over. Altså: Måske løser problemet sig selv, efterhånden som børnene vokser sig ældre.
* I stedet for at sætte begrænsninger på, hvor meget din datter engang med tiden må lege med nabodrengen, gælder det om at stimulere andre gode venskaber (hvis han også med tiden viser sig at være et dårligt venskab). Hvis de andre børn omkring jer er lidt ældre drenge, og der ikke kommer yngre børn og piger til, så er din pige jo på sin vis udenfor - man skal blive ret gammel, før et år eller to ikke betyder noget. Hun vil ikke opfatte at være udenfor, for hun leger heller ikke selv særlig meget med de store hhv. de små i vuggestue / børnehave / skole. Lige nu oplever I sikkert, at børnene mødes meget ude og derfor kommer til at lege på kryds og tværs. I den kommende måneder mødes de ikke nær så tit - her er det meget nemmere at styre legen fx ved at invitere en pige fra den anden ende af vejen på besøg. Og det kan så måske udvikle sig til venskab.
Vi bor selv i et udpræget småbørneområde: Mine to på 5 og 3 år har 14 kammerater mellem 0 og 6 år i de nærmeste 9 huse. Børnene løber ud og ind hos hinanden - og jeg holder ikke altid øje med mine to mere. Jeg ville synes, det var skrækkeligt at holde øje med, om de nu legede med 'bøllen' - jeg mærker, at de selv styrer, hvem de helst vil være sammen med. Jeg synes, du ikke skal bekymre dig - jeg tror virkelig, at meget bliver anderledes bare ved at børnene bliver ældre.
Anmeld