Det er ikke nemt at tackle en 2-årig samtidigt med at man har en baby, der jo altså bare har brug for mere opmærksomhed hurtigere. Så starten af det hele må vist være, at du forstår, at vi er masser, der har været nej-mødre og har manglet overskuddet til at tackle de uundgåelige konflikter, der er med 2-årige i selvstændighedsalderen. Jeg har prøvet det selv - og så 2 år senere prøvede jeg at have en 2-årig uden en baby samtidigt - og undgik de fleste af konflikterne.
Så jeg har faktisk ikke noget råd til dig om hvordan du bliver en ja-mor igen... altså andet end at du skal få al den søvn, du har brug for. Og at du skal forsøge at undgå at bringe jer i de situationer, du af erfaring ved, der bringer jer i konflikter.
Det er noget med planlægning og forudseenhed. Hvis du fx ved, at I altid bliver uvenner på vej hjem fra vuggestuen, så lad ham sidde i barnevognen, selvom du af princip synes, at han burde gå. Eller giv ham vindruer og kiks at gumle på, selvom du synes, han burde vente til rugbrødsmadderne hjemme. Han kan helt reelt være både træt og sulten. Hvis du ved, at han bliver sur, når han skal tage tøj på selv, så hjælp ham (mere) i en periode - det er ikke kun dovenskab, han har også bare lyst til den samle pusle-opmærksomhed som familiens baby får. Hvis du ved, at det er en gru at have drengen med i supermarkedet, så køb ind uden ham - før du henter ham i vuggestuen eller når han sover om aftnen.
Konflikterne opstår måske helt andre steder i din familie, men princippet med at tilrettelægge hverdagen, så de fleste konflikter undgåes gælder stadig. Så kan du nemmere tage de nødvendige konflikter, fx at man SKAL have børstet tænder eller SKAL sove, når mor siger godnat.
- og det var så rådet fra en mor, der også var rigtigt træt af at være nej-mor og er meget mere ja-mor med en 5-årig og en 3-årig i familien...
Anmeld