Hos os flyttede lillesøster ind til storebror, da hun var 14 mdr. gammel - og fra at have været ked og ulykkelig om aftnen gik hun hen og lagde sig... og sov. (Når ikke vi flyttede hende tidligere, skyldes det, at storebror havde haft en periode med aftenballade, og vi havde svært ved at forholde os til to børns uro samtidigt.)
Vi havde forventet, at børnene skulle dele værelse i mange år (min nevø var 10 år gammel, før han holdt op med at sove ved siden af sin storesøster på en madras på gulvet). Men et år senere gik det galt: Lillesøster var (pga en god middagslur) ikke så træt om aftnen, som storebror var det, og hun holdt ham simpelthen vågen - de grinede og pjattede og ingen af dem kunne sige stop, så storebror fik sovet alt alt for lidt. Vi prøvede i et par måneder, men vi knækkede ikke koden for, hvordan de kunne sove sammen.
Så flyttede vi lillesøster ind på sit eget værelse, hvor hun kan få lov til at kigge bøger, snakke og synge højlydt, indtil hun falder i søvn - længe efter storebror. Dvs. for nyligt har lillesøster droppet middagsluren, og nu kunne vi måske igen få børnene til at sove sammen - men nu har vi indrettet to fine værelser, så det gør vi ikke bare lige.
Min pointe er, at det er rigtig svært at have en langsigtet plan. Jo, man kan tro både det ene og det andet, men om det holder i længden kan man ikke gennemskue. Og I er jo så heldige, at I har et værelse til hvert af børnene, hvis ikke det lykkes at få dem til at sove sammen. Mit bedste råd er jo så også, at I ikke investerer en stor pose penge i at indrette værelset til to børn - men at I tager det lidt hen ad vejen. Selvfølgelig skal der være en hyggelig seng til hvert af børnene, og selvfølgelig skal I markere for dem, at nu skal de være der begge (den lille dreng skal fx ikke ind i et lyserødt værelse), men lad være med at købe matchende senge, reoler, tæpper osv. - tænk på at tingene også skal kunne fungere hver for sig.
Held og lykke!
Anmeld