for lidt og for meget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

560 visninger
6 svar
0 synes godt om
29. august 2009

Caidas-vb

Ved ikke om det er rette sted jeg skriver dette. Vi har lige været til lægen til 3 års undersøgelse. Pigerne blev målt og vejet, og blev fundet hhv for tung og for let. Dvs Luise lå i overkanten af skemaet med 17 kg (99cm), og Freja under gnsn med 14 kg (95 cm). Freja gider ikke spise noget. Nogle dage spiser hun ingen morgenmad, ingen formiddagsfrugt, ingen eftermiddagsmad og aftensmad. Så alt hvad hun spiser er sin madpakke; 3/2 rugbrød, lidt frugt og 1-2 ostepinde. Og det er kun når hun er i børnehave. Kun hvis der er blødt kød, altså kødboller, frikadeller o.l gider hun. Meget få gange kartofler. Hvis de spiser rugbrød hjemme når hun at tage pålægget af inden. Men hun får gerne lov, da hun da så i det mindste spiser lidt. I dag har hun spist et stort stykke honningmelon og 7 kødboller. Og det er da bedre end ingenting. Luise spiser vist meget almindeligt, nogle gange ekstra mange kartofler og drikker meget mælk. Havregrød til morgenmad, Til frokost i dag spiste hun 4/2 med leverpostej (uden kærgården)- det eneste hun ville have. Honningmelon eftermiddag. Og 5 kødboller og ris med karrysovs. Det er lidt svært når der skal tages forskellige hensyn til dem ang maden. Da jeg selv var i den alder spiste jeg heller næsten ingen ting, men stod selv og smurte min mad i en alder af 2, fordi maden ikke passede mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2009

Ajna-vb

Åh de der kurver! De er jo selvfølgelig god som indikator for, om børnene vokser og udvikler sig men ellers...... Det vigtigste er jo at kigge på børnene - ser de sunde ud, vokser de og er de glade og tilpasse? Er de det, betyder det ikke så meget, hvor på kurven de ligger. Det er bare ikke alle børn, som passer på en forudbestemt kurve.....

Anmeld

30. august 2009

MetteNB-vb

Åh ja. De der kurver. Har jo selv været ret afhængig i forhold til en med den store. Jeg synes, at de er fine i forhold til pejlemærker om, hvordan ens lille pus ligger i forhold til gennemsnittet. Jeg er enig med Anja i, at det ikke er nødvendigt at hænge sig i kurvetallene, hvis ens barn er sund og rask. Jeg er selv meget opmærksom på, hvor meget (og her mener jeg så faktisk hvor lidt!!) han spiser. Han bliver motiveret til at spise så meget som muligt, og skal vi andre have noget, han ikke kan lide, serverer jeg rugbrød til ham...... Jeg tror ikke, du har grund til bekymring. Mente lægen det? Hvis ikke - synes jeg, du skal vente og se det lidt an. Der er stor forskel på børn og deres spisevaner. Her i huset spiser mindstemanden som en mejetærsker. Han vil garanteret også få at vide, at han ligger højt på kurven. Han har passeret storebror i kg. og er kun et halvt hovede mindre. - men det er nu helt fint. Jeg tror, at I som forældre er bedst til at vurdere, hvad I synes er bedst. Har jo været ind over nogle "kloge hoveder". De anbefaler ikke, at spise pålæg uden brød o.l. Her var parolen lidt den - spis det, der serveres eller gå sulten i seng, så spiser du nok, når du er sulten nok......Har prøvet modellen af. Det virker ikke på min bandit.

Anmeld

30. august 2009

Heidi Nielsen-vb

Min dreng spiser heller ikke kød andet det er blødt kød og så spiser han kun ris og pasta.....kartofler vil han sleet ikke have.....men ellers spiser han fint resten af dagen.... Han vejer ca 15,5 kg og er 2,5 år gammel.......vi har et sæt tvillinger i familien og de bliver 5 år her i oktober......den ene er ligesom din Louise....spiser stort set alt og vokser og tager på......den anden er ligesom din Freja....spiser kun kylling eller lasagne, ikke ret meget rugbrød til middag og kun med leverposteg osv......hun vokser okay men vejer mindre end min dreng.......men bortset fra det er hun en meget glad og fysisk aktiv pige..... Min pointe her er faktisk den samme som Anjas.....hvis hun har det godt og trives så tror jeg altså ikke der er noget problem........og ja de der kurver syntes jeg var gode det første år men derefter kan de være ligemeget....sådan siger min sundhedsplejerske og læge i hvert fald......de kigger mere på hvordan han ser ud og om han trives og så skal det andet nok komme siger de.....

Anmeld

30. august 2009

Det er stadig mig-vb

Tror heller ikke Caidas som sådan hænger sig i kurverne, men det ér jo lidt noget andet når man har SÅ forskellige tvillinger :cheer: Mine børn er også meget forskellige mht højde og drøjde... Den 6-årige lever af vindsteg og luft frikadeller og vejer også kun 21 kg, påtrods af han fylder 7 her d 9'ende September.... Mht højden er han heller ikke en af de største (bruger str 122) Den 5-årige vejer lidt mere, men spiser også godt. Men de er aktive, glade og fuld af energi....

Anmeld

31. august 2009

Johannamor-vb

Ja, jeg tror også, at dit "problem" er, at de to piger er så forskellige, og at vægten har udstillet den forskel så tydeligt. Var de "almindelige" søskende ville du jo ikke så tydeligt lægge mærke til forskellen. Og du ville heller ikke forsøge at "omlægge" kosten for bare den ene. Min pige fra april 06 er en lille spinkel sag - omkring 1 m høj & 15 kg. En pige i vores omgangskreds fra januar 07 plejede at arve tøj fra os - men det er stoppet i foråret, eftersom hun er både større og tykkere. Min datter er glad og frisk - og jeg bekymrer mig ikke. Hun spiser havregryn med müsli, rosiner og mælk til morgenmad, i børnehaven spiser hun varm mad (og spiser godt, siger de) og om aftnen har vi svært ved at få noget i hende - jo hun nipper fx lidt kød og cherrytomater, eller hvad der nu kan være at nippe af. Om eftermiddagen kan hun godt lide at spise fx (fransk)brød med mortadella, gulerodsstave og æblebåde. Min søn på 5 år har hele vejen igennem været en smule tykkere, spiser meget anderledes, mindre selektivt. Men fordi der er 2 år imellem dem, måler jeg dem ikke med samme målestok. Jeg tror på, at man skal tilbyde sit barn sund og varieret mad, at man skal kræve, at barnet smager på maden, at man skal skabe ro og tid omkring spisningen - og at barnet så må spise, hvad det har lyst til. Mon ikke også det er sådan du tænker - og kan blive ved med at tænke, så længe pigerne er glade og friske og ingen har råbt vagt i gevær???

Anmeld

31. august 2009

Caidas-vb

Jamen hvor har I ret. Det var lidt for at få at vide, at der ikke nødvendigvis er grund til bekymring. Klart at jeg nok sammenligner for meget. Selv om lægen bemærkede Luises "høje" vægt, er det faktisk mest Frejas mindre vægt jeg tænker på, eller rettere at hun nogle gange ikke rigtig spiser noget. Men jeg ved også at man ikke skal fokusere for meget på maden, da det kan ende med at blive et større problem. Tak for jeres svar :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.