Min snart 16-årige datters sommerferie forløber med masser af tårer over en fyr, som måske-måske ikke vil ha´ hende. De har været on/off i et par måneder, og han er tydeligvis snotforvirret - holder meget af hende, men har brug for plads og tid til at tænke sig om... Hun venter og venter, og så ringer han MÅSKE - MÅSKE kan de så være sammen - og hun håber og planlægger og gør sig lækker, hvorefter han aflyser igen.
Det var den diplomatiske udgave - tro mig, jeg har bandet ham langt væk og haft lyst til at kvæle ham, men han er trods alt også bare en knægt på 17, og jeg kender ikke hele historien. Min datter skiftevis forsvarer ham og "hader" ham - det er svært at følge med.
Jeg ved godt, det er noget, de fleste skal igennem, og det ved hun også selv - hun beder mig indtrængende om at give hende plads til at græde og gå i sort og gøre sig sine egne erfaringer. Men hvor GØR det ondt at se hende så ked af det - hun har tidligere haft psykiske problemer og var lige begyndt at "rejse sig", og så sker det her.
Jeg kan ikke lade være med at græde over det, når hun har det værst - samtidig har flere af hendes bedste venner og veninder svigtet hende inden for kortere tid, og dem, hun har tilbage, orker hun ikke at se, selv om jeg opfordrer hende til at gøre noget, være sammen med andre - i stedet for at vente og græde og vente...
Om få dage tager vi på ferie - hun skal have en veninde med - og jeg glæder mig usigeligt til et pusterum, hvor hun forhåbentlig får tankerne andre steder hen. Det er hun forbandet nødt til for venindens skyld.
Jeg VED, det vender før eller siden, og hun og vi andre ser frem til, at hun skal begynde i 10. klasse på en ny skole efter ferien, så hun møder nogle nye mennesker. Men hvad gør man som mor, når tårerne flyder hele tiden, og man selv er på nippet til at "flyde med" hver dag? Jeg har jo selv været der - men skjulte altid mine hjertesorger for min mor. Jeg er meget glad for min datters fortrolighed, men hvor er det bare hårdt at overvære... og hvor har man bare lyst til at gribe fyren i kraven og sige, at NU må han bestemme sig!
Anmeld