Kommanderende datter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

558 visninger
1 svar
0 synes godt om
9. juni 2009

ano-vb

min pige er lige startet sfo. I børnehaven var hun en del af en pigegruppe på 3 og de var klart de ældste i børnehaven. Nu er hun blandt de yngste i sfo'en og det virker som om, at hun har lidt svært ved at finde sin nye rolle. Vi har talt med de voksne, der synes hun (og nogle af de andre) er kommanderende i tonen, hvilket ikke overrasker. hun har helt sikkert været dominerende over for de yngre i børnehaven. Hun leger med alle, men er meget styrende i legen. Mon hun automatisk begynder at opføre sig mere "ydmygt" eller skal jeg bare vente på, at hun får nogle hak i tuden?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2009

Johannamor-vb

Ja, børn forandrer sig, når de oplever skift. Selv husker jeg, hvordan min dreng blomstrede op, da han gik fra at være en af de ældste i vuggestuen til at komme i børnehave og pludselig blive stimuleret som en "stor" dreng. Og igen, da stuerne blev lagt om, og han fik flere jævnaldrende kammerater. Præcis hvordan din pige kommer til at opleve skiftet er jo ikke godt at vide. Prøv at snakke (mere?) med pædagogerne om, hvordan de oplever hende, og hvordan du evt. kan hjælpe din datter. Det lyder så fuldstændig almindeligt, det du og din datter oplever, at de garanteret har nogle råd til dig. Selv vil jeg bare råde dig til at snakke med pigen, dels så du kan gøre hende klart, at man ikke bestemmer alt selv, dels så du kan snakke med hende om, hvad hun tumler med her i skiftet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.