At rage til sig på bekostning af andre, bliver i mine øjne aldrig et beundringsværdigt træk. Jeg lærer mine børn, at de skal dele og at der altid, såvidt muligt, skal være til alle.
Men jeg har da set masser af eksempler på, at det bestemt ikke er alle, der har samme holdning. Jeg kan huske en fastelavnsfest, hvor hele tøndens indhold blev skovlet op af en mindre flok af de halvstore drenge, der bagefter bogstaveligt talt stod med favnen fuld af små chips- og slikposer, mens alle de andre ca. 2-7 årige deltagere, bare kunne stå på sidelinien med lange næser og kigge langt efter godterne. Ikke een af forældrene til de grove gribbe, bad drengene om at lægge noget tilbage, så nogle af de andre børn også kunne få lidt.
Og til fællesspisning i institutioner har mine og andre børn også tit måttet undvære nogle af de der mere børnevenlige ting, fordi nogle forældre også synes, at det er ok med først til mølle princippet og ikke siger noget til, at deres børn tager 5 pølsehorn eller 7 stykker vandmelon ad gangen (som så bagefter kan ryge i skraldespanden fordi de ikke kan spise det alligevel).
Jeg synes altså ikke det er særlig prisværdigt eller sympatisk og (nu handler det ikke om karamellerne)jeg kan ikke have hele MIG tendensen, som man oplever både hos børn og voksne. "Jeg gør det JEG har lyst og det der er godt for MIG" uden omtanke for andre.
Nu nævner du det med andre lande, så jeg kommer i tanke om, at jeg engang for nogle år siden, var på besøg på et børnehjem i Rusland. Vi havde noget kage, slik og saftevand med og det hele blev delt nøje op af børnene selv, uden nogen form for tumult eller panik. Alle fik lige meget og ingen prøvede at snyde eller se om, de kunne tiltuske sig lidt ekstra..
Det ER da lidt tankevækkende at her, hvor vi i forvejen har så rigeligt af alting, er så utroligt bange for at blive snydt, at vi udvikler os til frådende hunde, der kun tænker på os selv, ved udsigten til at kunne rage noget til os og at der de steder i verden, hvor der er knaphed, er en indbygget, underforstået regel om at, man selvfølgelig deler med hinanden.
Jeg synes nu ikke, at det har noget med janteloven at gøre. Jeg har stor respekt for mennesker, der er dygtige og ambitiøse og tror på sig selv. Men ja, jeg synes at vi skal opdrage vores børn til at huske på, verden bliver et bedre sted, hvis vi deler med hinanden og husker at tænke på andre end os selv ;)
Anmeld