Tak for alle svarene. Dejligt.
Grunden til at jeg spørger er fordi min dreng har fortalt en anden dreng i klassen, en frygtelig historie om at hans papfar (som han ikke har - han har en far, ikke andet), har slået en pige ihjel.
Det overhører pædagogen, som så siger til min søn:Nej, ved du hvad det passer jo slet ikke, vel?? Jo siger min dreng, og sådan fortsætter det. Han indrømmer ikke på noget tidspunkt at det er opspind.
Næste dag gør han det samme, hvor børnehaveklasselæreren også siger til ham at det jo ikke passer, men han holder på sit!! Indtil læreren siger at så må hun skrive hjem i kontaktbogen og spørge os om det er rigtigt. Først der indrømmer han at det ikke passer.
Så vi kommer til samtale med pædagogen først der fortæller os alt det her, og vi får en mail fra læreren.
Vi tager en snak med vores dreng. Han er udmærket godt klar over at det her ikke er særligt godt, er meget ked af det osv. Han hyperventilerer endda på et tidspunkt.
Han kan slet ikke sætte ord på hvorfor han ikke bare gav dem ret. Jeg spørger ind til om han evt var bange for at sige sandheden. Men han ved det ikke.
Dagen efter snakker jeg med læreren, og fortæller hvad vi snakket om hjemme, også at jeg har spurgt ind til om hab havde været bange osv. Det falder så ikke i god jord - for så har jeg lagt ordene i munden på ham, og når man er 7, skal man kunne omsætte tanker til ord. Og kunne skelne fantasi og virkelighed. (Ingen tvivl om at min dreng nok kan skelne - den anden dreng kunne ikke).
Så har vi forældre møde for første gang. Vi går over og snakker med den anden drengs forældre, for at give en undskyldning og forklaring. Moderen fortæller at hendes dreng ikke havde turdet forrtælle det højt men havde hvisket det. Jeg, store fjols som jeg er, fortæller at vores dreng gjort det samme, hviskende fortalt at den anden dreng også fortalt en vældig historie.
Dagen efter har moderen så fortalt læreren at vi har sagt at denne dreng har været den første til at fortælle historier, og at hun er vældig ked af det.
Altså, jeg vil overhovedet ikke tørre den af på nogen som helst - og har ikke på noget tidspunkt sagt at det var andres skyld. Vi havde jo netop stået og undskyldt!!
Så nu skal vi til møde med læreren....
Men når jeg tænker på alle de ting vores dreng kommer hjem og fortæller, hvad de andre børn sagt og gjort, så kunne vi jo ikke gøre andet end at kontakte lærere og pædagoger!!
Hvor han har fået den idé til hans historie aner jeg ikke, han får ikke lov til at se nogenting på tv der er voldeligt.
Anmeld