De bedste tærteopskrifter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.659 visninger
5 svar
0 synes godt om
2. april 2009

Ida-vb

Her kommer nogle lækre opskrifter på tærter fra den gamle debat. I denne tråd kan du selvfølgelig føje din egen bedste tærte-opskrift til. God fornøjelse til alle tærte-elskere. Ida, Webbens studiemedhjælper

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2009

Ida-vb

Sugar & spice anbefalede denne tuntærte. Du skal bruge: 2-3 halvstore løg 1 dåse afdryppet tun 1 lille bæger hytteost 4 æg (Tærtebund som du plejer. Selv hader jeg at lave mørdej, så er faktisk gået over til de der færdigblandinger fra -vistnok- Maizena. Synes de er ganske udmærkede og gør, at jeg gider lave tærter oftere nu, fordi jeg ikke skal stå og fedte med en dej der ikke vil makke ret..) Hak løgene fint og svits dem i lidt olie til de er lyse (endelig ikke brune!!) Mos tunen med en gaffel og bland det i de afkølede løg. Pisk æggene og bland derefter hytteosten i og krydr med salt og peber. Blandes derpå med tun/løgdelen og hældes over tærtebunden og bages ca. 35-40 min. ved 200 grader.

Anmeld

2. april 2009

Ida-vb

Sugar og spice anbefalede også en spinattærte. Du skal bruge: 400-500 g. spinat 4 æg 1 lille bæger hytteost Salt, peber Muskatnød Tomatbåde Alt blandes sammen i tærtebunden og ryger i ovnen i ca. 35-40 min. ved 200 grader.

Anmeld

2. april 2009

Ida-vb

Heidi Sørensen anbefalede denne aspargestærte. 4 personer (frokostret til 6 personer) Du skal bruge: Dej: 100 g koldt smør 100 g hvedemel 100 g. gratineringsost 1/2 spsk.mælk Skær smørret i mindre stykker of smulder det i melet. Tilsæt osten og ælt dejen let sammen med mælken. Stil dejen tildækket i køleskabet i mindst 1 time. Fyld: 1/2 kg friske asparges (eller 2 glas asparges a ca. 330 g) 2 dl vand 300 g kylling i små stykker 1 1/2 tsk salt 2 spsk hvedemel 1 dl mælk Friskkværnet peber Skræl aspargsene fra hoved mod rod og skær det nederste hårde stykker væk. Skær de skrællede asparges i mindre stykker. (Bruger man glas asparges skal de bare dryppe af i en sigte). Bring vandet i kog i en gryde og tilsæt asparges, kyllingekød og salt. Kog blandingen ved svag varme under låg i ca. 1 min. Rør mel og halvdelen af mælken sammen i en skål. Tilsæt resten af mælken og kom blandingen i gryden under omrøring. Tilsæt peber og smag til. Hæld det hele i en smurt tærte form. (ca. 24 cm i diameter). Rul dejen ud på et meldrysset bord til en rund plade som er ca 27 cm i diameter. Læg den over tærteformen som låg og tryk dejkanten godt til formen. Skær det overskydende fra og brug evt. som pynt. Bag tærten midt i ovnen i en halv time ved 200 grader.

Anmeld

2. april 2009

Ida-vb

Heidi Sørensen anbefalede yderligere denne kødtærte: Du skal bruge: Dej: 100 g koldt smør 150 g mel 1-4 spsk koldt vand (frossen tærtedej kan også bruges hvis ikke man selv har tid til at lave det.) Det hele blandes sammen og stilles koldt i ca. 1 time. Dejen rulles ud og puttes i en tærte form. Prik bunden med en gaffel. Forbages i 10 min ved 225 grader. Fyld: 300 g oksefars 1 stort løg 2 tsk olie 1 1/2 dl bouillon 2 peberfrugter i tern 2 æg 1 1/2 dl fløde el. mælk 1 tsk maizena 4 spsk reven parmazanost Oksefarsen og løg svitses i olien. Tilsæt peberfrugterne, krydderier og bouillon. Kog til væsken er inddampet og lad det køle lidt af. Pisk i mens æg, fløde og maizena sammen. Fordel kødfyldet i tærteformen og kom derefter æggeblandingen ovenpå. Drys med reven ost og bag tærten i ca 20 min ved 225 grader.

Anmeld

2. april 2009

Ida-vb

Tenna anbefalede denne spinat/laksetærte. Du skal bruge: Fyld: 1 finthakket løg 100 gr. røget laks i skiver ½ pose hakket spinat. 2 æg 1½ dl. mælk 50-75 gr. revet ost (jeg plejer at sjusse mig lidt frem) Salt og peber Lav din egen bund. Fordel det finthakkede løg ud over bunden. Læg de røgede lakseskiver hen over bunden med løgene så den dækker. Optø spinaten med lidt mælk, evt. i en gryde eller i en mikroovn. Pisk æg og mælk sammen med krydderier. Herefter puttes spinaten og osten i også og fordeles hurtigt ud over tærtebunden Bages i ovnen ved 200 grader i omkring 35 minutter. Prøv at kigge på den - er den begyndt at blive lidt brun og fast på toppen, så er den færdig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.