Hvordan får I hverdagen til at glide let...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.627 visninger
9 svar
0 synes godt om
3. oktober 2011

Webredaktøren-vb

Som børnefamilie er der nok at se til med aflevering af barn/børn, job, indkøb, madlavning, afhentning, rengøring og evt. også lige et par fritidsinteresser - puha blink

Det kan være svært at nå det hele, og hvordan får I kabalen til at gå op?

Hvad betaler I jer fra? Rengøringen? Afhentningen? Eller lykkes det let at få hverdagen til at hænge sammen?

Og hvad fravælger I, fordi der simpelthen ikke er tid... her er det desværre de voksnes fritidsinteresser, der skæres væk i de travleste perioder, for nogle gange er der bare ikke timer nok i døgnet til at nå det hele wink

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2011

dittelouisea@hotmail.com-vb

Pt er jeg på barsel, så har nogle 'ekstra' timer i døgnet. Når jeg er på arbejde handler det om planlægning. Har også valgt at have lidt færre timer. 1 gang ugentligt handles der ind, gerne på en fridag, og det mad der kan tilberedes i forvejen bliver det. Er stor tilhænger af bare at 'tænde ovnen' når vi kommer hjem, og så passer maden sig selv. Stig har tidligt fri fredag, så mens Alma sover middagslur i DP bliver der gjort rent herhjemme. Førhen havde vi rengøringshjælp mandag og torsdag, men det har vi ikke mere. Nu er jeg alligevel afsted med karklud flere gange dagligt pga fedtede fingre osv. Alma bliver normalt afl 6.30 til 15.15(15.45 hvis far henter). Gik til zumba mandag 15.30-16.30. Stig har ikke nogen fritidinteresser, og mine interesser, kan dyrkes hjemmefra.

Anmeld

4. oktober 2011

kongster-vb

Jeg har været på deltid næsten al den tid vi har haft børn. Dvs jeg har arbejdet 30 timer/ugen. Jeg har været ansat 2 steder, begge i fuldtidsstillinger, men det har så vist sig, at vi ikke kunne få det til at hænge sammen med at hente børn, lave al det praktiske etc. Vi havde bare aldrig tid nok. Så ved næste lønforhandling bad jeg om at få lov til at gå ned på 30 timer og begge steder har det været helt fint. Min erfaring er, at arbejdsgivere hellere vil beholde en dygtig medarbejder på 30 timer end miste hende. Det betyder ikke alverden økonomisk (20% af lønnen, som alligevel blev ædt af topskat), men det betyder at jeg kan gå 1.5 time før, dvs kl 15 i stedet for kl 16.30 og det gør en enorm forskel i forhold til at have tid med børnene. Derudover står vi forældres fritidsinteresser lidt på standby. Det synes jeg er ok i nogle år. Vi skal jo nok få tid senere. Vi ser stadig venner - så slæber vi ungerne med eller får farmor til at passe. Vi har også venner på besøg og laver ofte arrangementer som julehygge, valgaften, store fødselsdagsarrangementer etc hvor venner og deres børn kommer på besøg. Og så har jeg gearet lidt ned med rengøring, perfekt hjemmelavet mad, perfekt indretning af hjemmet osv. Er blevet ret god til at skære hjørner hvor vi kan. Generelt er tid og ro som en familie vigtigt for os og så gør det ikke så meget om huset og haven er perfekt. For at det hele ikke skal gå op i børn, så har vi 'voksentid' fra ca kl 20.00 - også i weekender. Det vil sige at det er de voksnes tid til at læse, surfe computer, snakke eller hvad vi nu vil. Hvis ungerne er oppe er det fint, men der er lukket for underholdning og de skal ikke larme rundt. Vi prøver at holde fast i, at voksne også har brug for at lave hvad de har lyst til.

Anmeld

4. oktober 2011

nikkeneje1-vb

Vi har ikke rengøringshjælp eller andet vi betaler os fra. Til gengæld har vi accepteret at et hjem med børn ikke altid kan ligne et foto fra en Bo Bedre Magsin side. Går der 2 dage ekstra inden vi får gjort rent, ja men så er det bare det. Vi også droppet de fleste 'voksen-interesser', og har kun en lille vennekreds. Vores familie bor tæt på og vi har 2 sæt bedsteforældre der er søde til at hjælpe med børnepasning når det brænder på. Desuden behøver vi ikke have stor, fin, varm middag HVER dag. Vi kan sagtens tage en gang rungbrød med godt pålæg 2-3 gange om ugen.

Anmeld

4. oktober 2011

kongster-vb

For at det hele ikke bliver for rodet og gror til, så gør jeg nogle gange det, at jeg siger til ungerne at 'nu tager vi lige 20 minutter hvor alle rydder op og gør lidt rent og så stopper vi igen'. Det er helt vildt hvad vi kan nå på de 20 minutter, fordi ungerne er effektive og ved at vi stopper igen efter de 20 minutter og de derfor ikke bruger tid på at brokke sig. Der går næsten sport i at nå mest muligt. Så ser de også at hvis vi lige giver den en skalle allesammen, så er der tid til the etc bagefter. Og så laver de ofte lektier i køkkenet, mens jeg laver mad. Så er det ordnet og jeg kan gå og snakke med dem imens og hjælpe hvis der er behov for det.

Anmeld

4. oktober 2011

als-vb

pt er der jo kun et barn i husstanden, men jeg arbejder 8-16 og kæresten 5-13, så skal der små handles så kan han nå det inden han henter tøsen og ordne småting. Ellers handler jeg stort ind i weekenden og imens gør kæresten rent, er han ikke færdig når jeg kommer hjem giver jeg en hånd med med det sidste. da kæresten har tidligt fri er det ikke et problem at få tingene til at hænge sammen og tit er maden gjort klar til at blive sat over når jeg kommer hjem. Så det fungere for os. havde jeg økonomisk råd til det var jeg også kun på deltid, men det ville være for min egen skyld og ikke fordi det ikke hænger sammen med planmlægningen.

Anmeld

4. oktober 2011

Spunk-vb

Vi betaler os fra rengøringen og det er den bedste beslutning ever! Vi spiser ofte det to samme dage i træk, eller fryser portion 2 som kan tages ud dage hvor jeg har lukkevagt eller om mandagen hvor vi går til gymnastik med spunken. Sommetider står den også bare på grød eller rugbrød. Når der er tid og lyst om aftenen eller i weekenden bager vi og laver mad som fryses og kan tages ud stykvis til madpakker. I en periode kørte vi med madplaner og handlede stort ind hver søndag. Det savner jeg for det var dejligt ikke at skulle tage stilling til maden hver morgen og altid lige at mangle et eller andet til den ret man lige planlagde om morgenen. Så det må vi tilbage til. Som regel følges vi alle til og fra vs/arb og det er rigtig hyggeligt. Men jeg bliver ofte fristet til at tage en ekstra rolig og lang morgen da manden møder sent 3 dage om ugen. Bliver også ofte fristet til at gå tidligt, fordi jeg savner spunken eller det f.eks. er godt vejr. Om mandagen er jeg også nødt til at gå tidligt pga. gymnastikken, så min flex hænger lige sammen men når aldrig at vokse sig stor nok til en fridag. Jeg dagdrømmer jævnligt om deltid, men er alligevel ikke helt klar til at tage springet. Vi har kun en lille vennekreds og går ikke til nogle fritidsaktiviteter, men det skyldes vist mest at vi begge er hjemmemennesker - det kunne nok godt presses ind om aftenen efter spunkens sengetid.

Anmeld

4. oktober 2011

Johannamor-vb

Hos os består 'løsningen' af flg.: * Rengøringshjælp (hver anden uge) og et hjem, der bliver mindre og mindre Bo-bedre-potentiale jo kortere tid der er til næste besøg af rengøringsenglen. * Madplan, der udarbejdes for en uge ad gangen, så der kun skal købes ind én gang ugentligt (plus evt. én gang mælk o.lign. derimellem) - i kombination med at vi ofte laver mad i større portioner, så vi ikke skal lave mad fra brunden 7 gange om ugen. * Vi voksne har (midlertidigt) droppet de fleste af vores tidligere fritidsinteresser - i hvert fald dem, der ikke kan dyrkes hjemme; jeg savner fx mine løbeture og tid til veninderne - men det er et bevidst fravalg - som er nødvendigt for at jeg kan få familielivet til at hænge sammen - og det er et tilvalg. * Hen over vinteren kommer ungerne til at dyrke deres sport samtidigt - søndag formiddag. Det er der drengen går til fodbold, og jeg har nu fundet et skøjtehold til datteren, der ligger samtidigt. Så når udendørssæsonen for fodbold er slut, skal vi ikke fræse hjem om eftermiddagen for at få ungerne til sport. Ellers har vi i et stykke tid hen over sommeren sørget for at den ene kunne tage på ugeindkøb, mens den anden tog fodboldtjansen - det var også en god måde at skabe tid til at være sammen.

Anmeld

4. oktober 2011

MetteNB-vb

Åh ja familiepuslespillet. Kan nogle gange være lidt svært at få kabalen til at gå op, men med lidt logistik arbejde lykkes det. Jeg arbejder meget skiftende tider. Min mand arbejder primært weekend - undtagen, når den står på kursus og han er væk i ugevis, så kræver det lidt afspadsering og feriebrug for at det hele hænger sammen. Har heldigvis familie tæt på at trække på og andre hjælpsomme hænder, når det kniber. Det tager det værste pres! En del af vores tid kører på 'en voksen hjemme ad gangen familieliv', men det betyder, at drengene kan være mest muligt hjemme ;0) Ellers køber jeg mig til noget rengøringshjælp og vinduespudser - og jeg går bestemt heller ikke efter 'Bo bedre'. Ville da være dejligt, men så kunne jeg ikke få tiden til at slå til...... Fritidsinteresser - udover bestyrelsesarbejde og uddannelse - er sorteret fra for de voksne.

Anmeld

13. december 2011

Webredaktøren-vb

nikkeneje1 SKREV:

Vi har ikke rengøringshjælp eller andet vi betaler os fra. Til gengæld har vi accepteret at et hjem med børn ikke altid kan ligne et foto fra en Bo Bedre Magsin side. Går der 2 dage ekstra inden vi får gjort rent, ja men så er det bare det.

Vi også droppet de fleste 'voksen-interesser', og har kun en lille vennekreds. Vores familie bor tæt på og vi har 2 sæt bedsteforældre der er søde til at hjælpe med børnepasning når det brænder på.

Desuden behøver vi ikke have stor, fin, varm middag HVER dag. Vi kan sagtens tage en gang rungbrød med godt pålæg 2-3 gange om ugen.

hej

Hvor er det dejligt, at vide at der er nogen der ude, som har det ligesom os. Puha... Det er nogen gange svært at hamle op med alt det perfekte.

Hilsen Mona

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.