Jeg synes, du skal vende den om: Er det forsvarligt at rejse fra 9 uger gammel baby i en uge? Og også: Er det forsvarligt at rejse fra en 6 mdr. gammel baby i en uge?
I begge tilfælde er svaret indlysende, hvis babyen bliver ammet - selvfølgelig kan man ikke det.
På samme måde vil du ikke kunne få en eneste børnepsykolog til at sige ok for at barnets primære omsorgsperson(er) rejser fra en baby så længe. Den tommelfingerregel, som jeg har holdt mig til i de første år, er 1 år - 1 dag / 2 år - 2 dage..., hvis det gælder begge forældre, og hvis ikke der er en meget nær person, der tager over.
Får man børn, så forpligter det. At tage på familieferie uden baby ser jeg som fuldstændigt absurd - babyen er jo en del af familien. Enten indretter man ferien, så alle kan være med, eller også må man som forældre vælge ferien fra.
Jeg ser ingen problemer i at have en 9 uger gammel baby med på ferie. Der vil helt sikkert være ting, du ikke kan gøre, som fx at ligge på en hed strand en hel dag eller springe rundt på et diskoteksgulv hele natten - men så er der jo så meget andet, som du kan.
For mig er svaret altså helt indlysende: Selvfølgelig tager du din baby med.
Anmeld