Hej Lisbeth, jeg ønsker lidt at høre en uvidende persons mening om situationen i vores lille familie. Der sker rigtig meget lige pt. Og vi er en aktiv og travl familie. Vi blev beriget med en lille bror i dec.2014, som nu knap er 4 mdr. Han fuld ammes, men har fået lidt flaske dig uden stor succes.Han er dejlig nem, mild og trives godt. Han sover forholdsvis godt både dag og nat, falder nemt i søvn og kan også sagtens selv ligge og falde hen. Far har hele tiden været en stor del af pasning og omsorg, men det er mor der pt. Er på barsel. Mor står og har fået nyt job, og med start Om 2 mdr.Her vil lille fyren være 5,5 mdr og så kommer farmand hjem og gå 2-3 mdr. Jeg vil fortsætte med at amme i det omfang jobbet tillader det, tidlig morgen,eftermiddag, aften/nat. I de timer mor er på job, skal gives flaske og grød/mos.Hvordan vil en lille fyr reagere på at mor skal væk 8 timer om dagen? Det gør lidt ondt i mit hjerte at tænke på, at jeg om 2 mdr skal på job og overlade alt hjemme til far. Forstå mig ret, far er en meget kærlig og omsorgsfuld, og vil glæde mig over det bånd de kan få. Det gør dog meget ondt at tænke på, og jeg er meget splittet. De er bare kun små en gang og det er så vigtig en tid. Vil jeg gå glip af nået? Kontrakten er underskrevet, men jeg er lidt nervøs for at det er for tidligt. Far siger jeg skal tage jobbet, og alt er også kommet på plads vedr. Orlov. Jeg vil gerne hører dit synspunkt og måske erfaring om dette?? venligst en Mor.
Lisbeths svar
Hej !
Dejligt i har en lille dreng som stortrives. amningen har fungeret, han sover godt. i er fælles om pasning i den udstrækning job giver plads.
Nu har du fået job, far skal på barsel og tiden nærmer sig med hastige skridt.
Det er helt normalt og fuldt forståeligt,du føler som du gør. i er tæt forbundne din dreng og dig. Du ammer fortsat og det er fint..
Jeres barn har brug for en omsorgsperson, som giver kærlighed, omsorg, mad, nærvær, ren ble, hygge m.m. Det kan være far eller mor.
Du kan amme, når du er der, og det kan fungere fint. Jeg kender til kvinder som har ammet i op til tre år også med arbejde.
Jeres barn vil klare sig fint med far og dig .
Spørgsmålet er, om du kan trives med den nye situation. Om du kan acceptere at overlade pasning til far. Du kan være en fantastisk kærlig omsorgsfuld mor også selvom, du starter job om 2 måneder.
Børn klarer nye udfordringer, bare den kærlige base er der.
Jeg kan jo i dag tænke på,, hvordan børn klarede sig med 14 ugers barsel, og derefter pasning. ( mine egne incl) Heldigvis har de aller fleste klaret. at blive hele mennesker.
Det er nu den generation . som har et års barsel, Så fint for de små at være tæt med forældre i så lang tid. Det kan dog også give store følelsesmæssige udsving i de valg, der skal træffes.
Jeg håber du/I finder lige den livssituation som er værdifuld for jeres lille familie.
Til slut vil jeg sige. Der kan altid ændres hvis noget ikke fungerer.
held og lykke med ham, job og det hele.
Rigtig god påske.
Varme hilsner
Lisbeth Jess.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk