økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.368 visninger
10 svar
15 synes godt om
26. marts 2015

Anonym trådstarter

hej alle

jeg skriver som anonym da jeg ikke ønsker folk jeg kender skal kende til problemet.

min kæreste og jeg har for nylig fået fælles økonomi, altså fælleskonto og hele pisset.

vi har så hver fået en lommepenge konto - dette fordi han ikke kan styre sin økonomi.

jeg har så sidenhen fundet ud af at han har en del mere gæld end hvad han har fortalt mig om.

før jeg mødte ham havde jeg altid overskud på kontoen og nu må vi nærmest vende hver en øre.

jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, han tager det slet ikke til sig når jeg siger noget, det praler bare af på ham og så burger han flere penge. han snakker om at købe bil og campingvogn osv.. men for hvilke penge ?

det dræner mig fuldstændig for energy.

jeg vil rigtig gerne være sammen md min kæreste men for poker hvor jeg sys det er hårdt ! han har 2 børn fra tidligere også som også kræver tid og overskud når de er hos os.. og jeg har bare ikke den overskud lige nu.

hvad skal jeg gøre ? jeg elsker ham virkelig højt men for poker hvor jeg savner den lethed jeg havde før. vi har været sammen 1,5 år forresten.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2015

Newsence

Hvad med at skille kontorerne igen.. Så laver I en månedlig overførelse der dækker alle fællesudgifter som husleje, internet, indbos forsikring samt et fast beløb til mad og div... I betaler hver især jeres egen gæld og ja det overskydende er egne lommepenge?? 

Anmeld Citér

26. marts 2015

Anonym trådstarter

det har jeg også overvejet meget.

min kæreste har dog ikke råd til at side med hans gæld selv. det vil kræve nyt arbejde og langt flere arbejdstimer om dagen.

vi har lavet det fælles for at vi kan få hans gæld hurtigere væk og dermed arbejde hen imod at købe hus osv engang.

men det nytter jo ikke når nu 3 gange er kommet yderligere gæld op siden vi lavede den fælles økonomi.

Anmeld Citér

26. marts 2015

B&J

Hvad med at tog telefonen ringede til dem alle og fik en god snak med dem omkring med afbetaling, om med nogle af dem kunne sætte helt ned så det ikke ryger ekstra oven i også nogle lidt mere højt også stille og roligt få dem betalt ud..... For hvis du skal være med til at betale ud er det stadig en løsning men spørgsmålet er vil du hjælpe med at få ham betalt ud... Lige meget hvad i skal have en meget alvorlig snak og ikke bare engang fordi det der du har gang i kræver meget energi bådet psysisk og fysisk.... Jeg har selv været det igennem, og i år bliver vi gældfrie jeg glæder mig rigtig meget men vi har også været sammen i 6 år og var det ene på et firma han gik konkurs med men det er jo lige meget min kæreste dengang ville og troede også vare han kunne og ville købe alt fordi det var fedt... Men jeg sagde nej lige med det samme så vi kunne få stoppet alt det der og i årene løb har vi lært rigtig meget om hinanden og han kan håndterer pengene igen det er så dejligt.... 

Anmeld Citér

26. marts 2015

Anonym trådstarter

det min kæreste har er fra et hus og diverse anden gæld han fik med sig I skilsmissen fra hans eks kone.

han tror netop også at han kan købe hvad som helst. han mener vi skal på ferie osv, hvor jeg mener at så må vi tage en uge på camping herhjemme f.eks. og så få betalt lidt mere af på hans gæld.

vi ser slet ikke ens på det økonomi og det er SÅ trættende.

jeg føler jeg bærer det hele på mine skuldre og gør virkelig alt hvad jeg kan for at hjælpe, sheisse hvor er det hårdt.

når hans børn kommer så er det også mig der er på hele tiden fordi jeg gider lege osv. og som jeg har det lige nu så har jeg bare slet ikke mentalt overskud til det.

Anmeld Citér

26. marts 2015

SandraXOXO

Hvad med om du tar helt over økonomisk, forudsat at du selfølgelig kan overskue det? Herhjemme er manden et økonomisk fuck up, både hans mor og far har forsøgt at tale fornuft ind i ham i årevis efter han blev 18, hjælpe og forklare og få styr på det for ham, men først da jeg tog over, fordi han trak mig med ned og vi nær havde mistet MIN lejlighed pga ham, kom der styr på det. Han er i Rki så jeg er sikker på han ikke laver nye lån, han har ikke adgang til konto og økonomi og får sine "mig penge" kontant i hånden og når de er brugt er der bare ikke flere før D 1. Og regninger, mad og ting til børnene er første priotet. Jeg elsker at styre økonomien så for mig er det ikke et problem at være den voksne på det punkt og min kæreste er langt mindre stresset efter jeg tog over, han plejede at få rykkere hver måned og nærmest være bange for posten, nu har han ikke fået en i flere år og hans depression er væk, det er ødelæggende for alle når økonomien halter og du skal ikke bare se på imens han også ødelægger det for dig. 

Anmeld Citér

26. marts 2015

modesty

Anonym skriver:

det har jeg også overvejet meget.

min kæreste har dog ikke råd til at side med hans gæld selv. det vil kræve nyt arbejde og langt flere arbejdstimer om dagen.

vi har lavet det fælles for at vi kan få hans gæld hurtigere væk og dermed arbejde hen imod at købe hus osv engang.

men det nytter jo ikke når nu 3 gange er kommet yderligere gæld op siden vi lavede den fælles økonomi.

I har været sammen i halvandet år og har ikke børn sammen, og DU betaler af på HANS gæld? Som han har øget sidenhen?

Se at komme ud af det forhold. Medmindre du er villig til at betale på hans gæld resten af livet. Jeg tror ikke på at han nogensinde kommer til at lære at styre det. I har ikke børn endnu, så der er intet der binder dig.

Hvis du VIRKELIG er villig til at kæmpe for forholdet, så insistér på at din kæreste får noget hjælp i form af en terapeut.

Anmeld Citér

26. marts 2015

Anonym trådstarter

SandraXOXO skriver:

Hvad med om du tar helt over økonomisk, forudsat at du selfølgelig kan overskue det? Herhjemme er manden et økonomisk fuck up, både hans mor og far har forsøgt at tale fornuft ind i ham i årevis efter han blev 18, hjælpe og forklare og få styr på det for ham, men først da jeg tog over, fordi han trak mig med ned og vi nær havde mistet MIN lejlighed pga ham, kom der styr på det. Han er i Rki så jeg er sikker på han ikke laver nye lån, han har ikke adgang til konto og økonomi og får sine "mig penge" kontant i hånden og når de er brugt er der bare ikke flere før D 1. Og regninger, mad og ting til børnene er første priotet. Jeg elsker at styre økonomien så for mig er det ikke et problem at være den voksne på det punkt og min kæreste er langt mindre stresset efter jeg tog over, han plejede at få rykkere hver måned og nærmest være bange for posten, nu har han ikke fået en i flere år og hans depression er væk, det er ødelæggende for alle når økonomien halter og du skal ikke bare se på imens han også ødelægger det for dig. 

jeg kan også godt li at styre økonomien, problemet er at der er dukket Nye gæld op løbende.

en kassekredit som vi sammen betaler af til, hvor han så bare har hævet de penge igen og brugt dem uden jeg vidste det..

jeg føler ikke at jeg kan styre det når han ikke er ærlig og jeg kan ikke få ham til at se vigtigheden af det.

Anmeld Citér

26. marts 2015

SandraXOXO

Anonym skriver:

jeg kan også godt li at styre økonomien, problemet er at der er dukket Nye gæld op løbende.

en kassekredit som vi sammen betaler af til, hvor han så bare har hævet de penge igen og brugt dem uden jeg vidste det..

jeg føler ikke at jeg kan styre det når han ikke er ærlig og jeg kan ikke få ham til at se vigtigheden af det.

Sådan var det også her, min kæreste havde svært ved at være ærlig både af skam og fordi han ikke havde en skid styr på hvor mange steder han skyldte penge. Men jeg åbnede alle breve både nye og gamle, ringede alle stederne hen og fik lukket div kreditter og aftalt afdrag med alllllle lånene og der var mange, samt sagt til banken at han ikke skulle have lov at hæve/låne penge og fik ham oprettet i Rki så han ikke kunne låne. Og langsomt men sikkert kom der styr på det. Men altså det kræver jo at i begge vil det. 

Anmeld Citér

26. marts 2015

MorDk

Din kæreste mangler sgu noget basal viden omkring økonomi.

Undskyld mig. Jeg har selv været i et forhold som gør jeg virkelig har lært af mine fejl. Så her hedder det ALDRIG fælles økonomi igen. 

Herhjemme har vi hver vores lønkonto. Vi betaler til 1 fælles budgetkonto. Til fælles opsparinger (børneopsparinger, konfirmationsopsparinger, Ferie-opsparinger m.m) MIN gæld er MIN gæld og den betaler jeg af. Og han betaler hvis han har gæld. Restbeløbet på vores lønkonti er vores "lommepenge" hver i sær og vi blander os ikke i hvad vi bruger dem til. 

Du skal IKKE betale af på hans gæld. Hvad vil du gøre hvis I går fra hinanden? Det er simpelthen ikke rimligt. Og han mangler i den grad respekt. Tænk bare at bruge at kassekreditten.... fa'me ikke i orden!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.