Eksperthjælp: 10,5 måned , mad,sprog og leg.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

754 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. marts 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth.
Jeg har et par spørgsmål jeg håber du kan svare på.
Jeg har en dejlig dreng på 10 1/2 måned som stortrives. Han er glad, aktiv og han vokser lige efter bogen. Han kravler derudaf, rejser sig op og går langs med ting og med sin gåvogn, og tror også snart han går selv. Ingen ko på isen der..

Men hvornår skal de kunne finde ud af at bruge puttekasser og stablekasser. Det kan han overhovedet ikke finder ud af, og han virkelig heller ikke interesseret i at lære det - overhovedet. Han vil hellere lege med biler

Hvad forventer man i denne alder mht at spise og drikke selv. Vi giver ham hans mad på gaflen, og så tager han selv gaflen ind i munden. Men burde han selv kunne putte maden på gaflen nu også eller hvordan? Nogengange hvis han får brød får han det bare 1 stykke ad gangen han kan samle op med fingrene så han kan træne sit pincetgreb, det kan han godt finde ud af...

Han kan heller ikke selv drikke af kop - slet ikke og virker heller ikke interesseret i at prøve selv?

Og mit sidste spørgsmål handler om sproget: Han har været længe om at komme i gang med at pludre pga. han har haft meget væske i ørerne, men nu pludrer han endelig som et vandfald... Synes dog ikke rigtig der er stavelser og han lyde er meget ensartet. Er helt bange for han aldrig lærer at tale. Vi snakker meget med ham og sætter ord på alting.. Hvad kan man forvente i denne alder?

På forhånd mange tak.

Lisbeths svar

Hej !
Det lyder som om I har en dreng som stortrives.

Lige nu bruger han meget energi på at bevæge sig rundt, kravle, rejse sig op og udforske omgivelserne og kroppen, ved at gå langs ting. Det kræver mange resourcer.

Efter en tid med æske i ørerne ,hvor hans hørelse er nedsat. er der nu kommet gang i hans lyde.
Han øver sig og det er normalt. Der startes med vokaler og gerne de samme forskellig længde og lyde.

Der går lidt tid inden konsonanterne kommer i gang, han starter sikkert med et mam, far, mor m.m.

At snakke og lave lyde er måden at stimulere et barns sprog på. Bøger med rim og remser, samt sange er også gode til at stimulere sproget på.
Biblioteket har mange gode bøger, pege røre og selv sætte lyd på.
.
Vær opmærksom på når I snakker med ham, at han ser jeres ansigt.

Om han kan putte ting i bokse er endnu ikke så vigtigt, er han glad for biler, ja så er det lige nu der hans interesse er. Du kan give ham en plastic bøtte med et låg, så vil han sikkert putte bilerne i bøtten. sætte låget på og ryste.

En skuffe eller skab i køkkenet med skåle, træskeer, låg , bøtter med mere er god stimuli til de små. Når der bliver lavet mad, kan i være sammen, snakke, synge ,og der kan leges og øves.

Jeg vil foreslå I overlader maden til ham selv.

Det vil grise,, alligevel lærer han det bedst ved selv at få en ske eller gaffel i hånden. Han starter sikkert med at bruge sin hånd og putte maden i munden. Det er måden han undersøger ting på. Når han opdager, det kan spises, så vil han nyde det og fortsætte. Så kan I forsøge med skeen. Det skal nok lykkes. Fornøjelsen (besværet )er ens, om I starter nu eller venter til, han er ældre.

Det er fint med små ting, så kan han øve sin fingermotorik, ærter og majs er gode at øve med.

Lad ham have et krus og en lille kande og lad ham hælde op. Så tror jeg lysten til at drikke selv kommer.

Håber dette kan inspirere.

Fortsat held og lykke med ham .
Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.