Hej Tina,
Jeg var i tvivl om hvor jeg skulle stille dette spørgsmål, men det endte så her hos dig.
Sagen er den at min menstruation er blevet meget uregelmæssig! - Og jeg søger lidt svar på hvorfor og evt, hvornår jeg kan forvente at den normaliserer sig.
Jeg fik i september lagt en hormonspiral op og endte med sammenlagt at bløde 13 ud af de 15 uger der gik før jeg fik den fjernet i december.
Siden da har jeg kun haft mens 1 gang. Der gik ca 1½ mdr fra spiralen blev fjernet og til mens kom. Det er nu næsten 1½ mdr siden igen.
Det frustrer mig rigtig meget at der skal gå så længe, og det er så uregelmæssigt! Selvom jeg gør hvad jeg kan for ikke at tænke på det (det lykkes rimelig ok, synes jeg selv) så er jeg alligevel bange for at blive gravid igen. - Jeg bor alene med min datter på 8½ mdr og har intet ønske om at stå alene med 2 små børn.
´
Lidt ekstra info:
Jeg er en ung pige på 20 år. Har brugt p-piller fra jeg var 14 år grundet stærke smerter og kraftig mens, indtil jeg blev gravid som 19-årig på trods af at pillerne blev taget korrekt.
Tinas svar
Kære MummiT,
jeg forstår godt din frustration og jeg kan af gode grunde ikke svare dig på hvor længe der går før din egen cyklus finder sin rytme igen.
Men uanset det, så er det vigtigt at du får noget god hjælp og vejledning til at få prævention som kan fungere for dig.
Jeg synes du skal bede din læge om en henvisning til en gynækolog. Han/hun kan skanne din slimhinde og æggestokke, evt tage nogle blodprøver for at checke dine hormoner og så hjælpe dig med at få noget ordentlig prævention - for jeg forstå godt du ikke skal have flere små børn lige nu - hvor du er så ung og ikke er i et fast forhold.
Held og lykke med det.
Kh Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Anmeld