Eksperthjælp: Kender du nogen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

358 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. august 2009

Pia Birk

"Kender du nogen..."

Hejsa Pia!
Meget kort fortalt: Jeg har en datter på snart 4 år. Hun har siden hun startede på grød som baby på 6 måneder, haft spiseproblemre. da hun var 15 måneder og stadig ikke kunne/ville spise, blev vi sendt til børnelæge. han sagde, at vi skulle starte helt fra bunden - flaske flaske flaske, tynd grød og for guds skyld ikke prese hende til at spise, når hun ikke kunne (modsat sundhedspl. som havde rådet mig til at presse barnet i over 6 måneder). Lægen kunne også fortælle efter en grundig undersøgelse, at hendes svælg ikke var fuldt udviklet til at kunne spise, synke/tykke i en glidende overgang ikke mulig endnu. fortalte at det var meget normalt, og at ved 2 års alderen plejede det senest at gå den rigtige vej.
Min datter blev 2 og snart 3 år, uden at det blev meget bedre. hun kløjsede i al mad der ikke var flydende. vi pressede hende ikke, men udfordrede hende på et niveau der passede hende. 
jeg har været ret frustreret og lægen har ikke kunne komme med nogle råd, ej heller sætte mig sammen med andre i samme situation, da han aldrig havde oplevet en der var så ekstrem. meget ringe trøst, når man har et barn der nægter fast føde i så mange år. 
Nu er hun snart 4 år, og først nu spiser hun fx rugbrød (bondebrød) uden at kaste det halve op fordi hun oplever kvælningsfornemmelse.
hun har altid været en tynd lille pige, og nu snart 4 år, er hun 98 cm og vejer lige 10 kg.

Jeg vil egentlig bare høre, om du har hørt om sådan noget før?? kender du et sted man kan henvende sig for at komme i kontakt med andre, der har haft børn der ikke kunne spise?? jeg har hørt og snakket med mange som siger, at deres børn heller ikke spiser i perioder på fx 1 uge, og det er drøn hårdt og de forstår mig (nej de gør ej, for mig barn spiste jo aldrig!!!) Jeg har nemlig et stort behov for at snakke med andre i samme situation stadig, selvom det går fremad. Bekymringen om, at jeg ikke har kunne give mit barn mad, og hvis det sker igen, fylder meget. kunne være så rart at have nogle at snakke med som forstår!!

KH L.

Pias svar

Kære L.,

Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor henne af i landet, men prøv at google på Oralmotorisk team.

Der ydes hjælp til forældre / børn med problemer omkring det at synke og spise. Det er ofte tandplejen, ergoterapeuter ell. lign. der står for det, og det hører ind under kommunen.

De skulle meget gerne kunne hjælpe dig: Både med at komme videre, men måske også med en kontakt til andre i samme situation.

Held og lykke med det (0:

Venlig hilsen
Pia Birk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.