Idéer til at få spist flere grøntsager?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.390 visninger
10 svar
2 synes godt om
8. marts 2015

Hullahop92

Hej med jer!

Hvordan får I spist de daglige 300 gram grøntsager? Jeg kunne rigtig godt bruge nogle gode idéer og opskrifter :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2015

TNBC

Hullahop92 skriver:

Hej med jer!

Hvordan får I spist de daglige 300 gram grøntsager? Jeg kunne rigtig godt bruge nogle gode idéer og opskrifter :-)

Hvis jeg ikke har lyst til dem, bliver blandet ind i kartoffelmosen, så ryger de ganske let ned.
Hvad med noget gryderet?

Vegetarlasagne?

Anmeld

8. marts 2015

Frk.S

Altså eksempelvis putter jeg en del grøntsager i kødsauce: løg, revne gulerødder, peberfrugt og evt. champignon.

Det samme med kødsaucen til lasagne - den plejer jeg så også at lægge sammen med spinat - da jeg også synes det giver en super lækker smag.

Generelt prøver jeg at tænke at vi altid skal have en eller anden form for grønt til/i maden (ej ok, ikke lige hvis vi får risengrød, men til det meste kan man tilføje grønt). Så er det jo så lidt forskelligt hvor meget af det der er grønt. 

Mange ting kan spises med en simpel salat til - som man jo også kan variere i det uendelige. 

Hvis vi fx skal have hjemmelavede burgere eller pizza, hvor der ikke er så meget grønt med, kan jeg også finde på at lave nogle grøntsags stave vi kan spise til. 

Kartoffelmos kan også laves med en blanding af kartofler og andre rodfrugter.

Vi laver også ofte en blanding af kartofler og rodfrugter med krydderier i ovnen som tilbehør. 

Anmeld

8. marts 2015

EnGodMor

Jeg spiser dem bare?? 

Er det til dig eller dine børn? 

Spiser porre, blomkål, broccoli, rødbeder, pastinak osv til aftensmaden. 

Laver grøntsags juice. 

Putter grøntsager i farsen osv

Anmeld

8. marts 2015

Beem82

Vi bruger ofte frostgrønt her om vinteren, det er nemt at stege med i en gryderet (kødsovs osv) eller lige svitse på panden med lidt krydder til nærmest hvilken som helst slags kød.

Ellers laver jeg gerne et fad med broccoli og blomkål som bliver bagt i ovnen, nemt og lækkert. Fint strimlet hvidkål der lige er vendt på panden kan fint gå som erstatning for spaghetti eller ris.

Til frokost hopper jeg også på en portion frostgrønt, gerne en wok-blanding, som så lige ryger i mikroen. Det kræver dog lige en god dressing for at være rigtigt spændende. Men det er en super nem vej til at få spist noget grønt

Anmeld

8. marts 2015

Ciss

I wok synes jeg, det er enkelt at have mange grønsager.

Pitabrød/wraps med fyld er også fine at have mange grønsager i.

Jeg laver altid kødsovs (af fars) med løg, selleri, hvidløg, gulerødder og tomater - og evn med brokkoli eller majs i tillæg, hvis det passer i sammenhængen.

En grønsagsblanding kan også varieres ved at wokke den op med lidt soyasovs,.

Hvis jeg har kød eller fars i ovnen lægger jeg grønsager i samme fad.

Grøn salat varierer jeg med at have æblebidder, ananasbidder, halve druer eller kiwibidder i. Så spiser man automatisk mere af salaten, synes jeg, fordi den virker lidt friskere.

Anmeld

8. marts 2015

Lisette W

- Fyldte bagte peberfrugter med fyld at tomater, hvidløg, kryderurter og parmesan eller mosaralla

- Smørdampede gulerødder skåret i tinde stave med krydderier

- Smørdampede kål, fx: savojkål, spiskål, hvidkål

- Indbagteporre. Dampet porre med fars uden om, viklet ind i bacon eller sarano og stegt på panden eller bagt i ovnen

- Karmofleret bolmkål. helt blomkålshovede dampet og kølet af, servet på bund af salat med rejer ud over og en god dressing

- blomkåls-porre-mos. damp grøntsagerne og mos dem med en blender sammen med en smørklat eller fromages fries, salt og peber

- Gaugemole hvor man kan dyppe rå gulerødder, agurk og peberfrugter i

- Hvidkålsgryde: hakket kød svitses sammen med løg, gulerødder og massere af hvidkål. Tilsæt vand og bolion og lidt kartofler. når kartoflerne er kogt er der mad  

Anmeld

8. marts 2015

Bak

Hullahop92 skriver:

Hej med jer!

Fine forslag de andre er kommet med. Vil bare lige rette og sige, det er 600 g frugt og grønt, ikke kun 300 g 

Anmeld

8. marts 2015

Hullahop92

Tak for jeres super forslag! Og ja, det er 600 gram frugt og grønt, men det er kun de minimum 300 g. grønt, som er et problem at få inkorporeret i vores mad og derfor spurgte jeg kun efter dét. ;-) 

Anmeld

8. marts 2015

Susje

Herhjemme laver vi tit grøntsagspasta (gulerødder, pastinak og persillerod, der bliver revet i tynde strimler og dyppet i kogende vand) 

Derudover laver vi grøntsagsmos,  grøntsagsrøsti og grøntsagstærte. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.