Hej Lisbeth, jeg skriver da jeg virkelig har brug for et par gode råd.
Lige lidt info: Min søn er 9 mdr, har altid sovet efter en god rytme og de sidste par måneder har han sovet 1 time til formiddag mellem 8-9 og 2-3 1/2 time til middag.. Super dejligt! MEN efter han er begyndt i dagpleje (gjorde han 1 februar), så vil han kun sove 1 time til middag.. Vi prøver at få ham til at sove vider ved at vugge osv, men der er intet at gøre, hvilket betyder at han så skal have endnu en lur ved 3-4 tiden fordi han så ikke kan holde sig vågen til han skal i seng, og det er jeg ret træt af, at vi pludselig skal have den ekstra lur ind..
Hvordan pokker for jeg ham til at sove længere til middag og hvorfor vil han pludselig ikke? problemet startede første gang han skulle sove til middag ved dagplejemor og så har det være sådan siden...
Samtidig er han begyndt på, også efter dagplejestart at være meget urolig under måltiderne. Han græder hver gang vi vil give ham noget og kaster alt hvad han kan få fat i ned på gulvet, så han er nærmest umulig at få noget i..
Jeg synes det er frustrerende at han pludselig har ændret sig sådan og ved ikke hvorfor og hvad jeg skal gøre ved det?
I forvejen kæmper vi med hans vægt så det er vigtigt at han vil spise!
På forhånd tak.
Lisbeths svar
Hej !
Forstår du er frustreret og undrer dig over den nye situation med din søn. Dårlig Middagslur og dårlig madsituation.
Jeg tænker du skal tilbage til dagplejestart.. Blev hans rytme med en tidlig lur og en lang middagslur accepteret og efterlevet. helt præcist . Blev han puttet til en tidlig lur mellem 8 og 9 ?
Blev han efter frokost puttet til en middagssøvn af varighed 2-2,5 time?
Jeg vil anbefale dig at tage en snak med dagplejemor og finde årsagen til den brudte rytme.. Jeg kan frygte, hun har forsøgt at køreham over på en lur om dagen ? Håber min mistanke er ubegrundet.
Han reagerer på noget hvad er usikkert.
Er han og du tryg og glad for hende ?
I kan ringe til den pædagogiske konsulent og få hjælp til rytmen hos dagplejemoderen.
Selvfølgelig skal og kan man regne med en reaktion hos børn, når de starter i pasning, alligevel skal det kunne lade sig gøre at bibeholde de sædvanlige dagrytmer efter start i pasning.
Der er gået tre uger og en dagligdag skulle være etableret.
Håber i finder en snarlig løsning, så i igen får en glad og harmonisk dreng.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld