Kære Catrine, jeg har en ordentlig stot og dejlig drengekrabat på ca 9.5 mdr. Han er stor på begge kurver og følger sin. Jeg har ammet ham indtil nu på trods af at jeg har arbejdet i projekter ad to omgange (med far på barsel)fra han var 5 mdr. Dvs jeg også har pumpet ud - og han har fået MME nogle gange. Nu får han morgengrød, middagsmos og aftengrød. Ca. nogle gange misser vi det ene eller andet måltid hvis tiden forskydes eller der er kommet amning "på tværs". Vi er kommet op på 3 måltider - fra 1 ret hurtigt (på 3 uger ca) da han lige pludselig var mere sulten. Jeg forsøger at holde amningen til eftermiddag/aften/nat. Men det ender ofte med amning i løbet af dagen hvis han ikke kan sove eller ikke kan lide maden. Nogle dage altså mere og nogle dage mindre. Jeg havde aldrig forventet at jeg kunne amme så længe - men det har bare virket. Efter første projekt mistede jeg mælken i to dage - men så kom den igen. Jeg har tre spørgsmål. 1) pludselig er jeg begyndt at få utrolig ondt, specielt i det ene bryst - som om han suger for hårdt!? Eller at der ikke er mere mælk. - er det muligt? Eller hvad kan årsagen være? Jeg ser ingen tegn på svamp/rifter eller lign. 2) han sover ikke igennem - bør han det? Jeg kan læse mig til at andre har held med det? Han sover med os og når han vågner hiver jeg ham bare ind og så sover vi videre. Der er ingen her som mangler søvn
3) Han er meget interesseret i hvad vi spiser og vil spise med os. Må han det? Kan det skade ham at der kan være for meget salt i brødet/pålægget osv? Tror rigtig meget det handler om at være med - og at konsistensen er spændende.
Tror jeg er ude efter om det er tid til at stoppe amningen? Stopper den af sig selv? Jeg har fået at vide at fra denne alder får han også en masse dårlige ting med i mælken affaldsstoffer osv? Sålænge jeg ammer kan jeg vel ikke være væk om aftenen 1 x om ugen f.eks. Det vil vel være helt forvirrende?
Nå, det virker som om jeg har 100 spørgsmål når det kommer til stykket. Men lægen her (vi bor i tyskland) synes næsten det er vandrøgt at han ikke fik mad fra 4 mdr og han burde have fået 3 måltider fra 6 mdr. Og meget kød. Tror han synes jeg er en skørskør mor som stadig ammer - og hans løsning på alle "problemer" er at det burde være stoppet. Håber derfor du har et par vise ord. På den ene side har jeg lyst til at drøne ud og dyrke sport og være på dametur og sove ude og tænker at smerterne er et tegn på at det er nok - og på den anden side ønsker jeg det bedste for min lille store dreng og tænker at den specifikke sport også kan vente nogle mdr mere og at den teaterforestilling eller det week-end kursus må vente.
På forhånd tak!
De bedste hilsner
E-M
Catrines svar
Hej E-M
Det er da nogle rigtig gode overvejelser du har gjort dig, og flot at du selv mærker efter, istedet for at lytte til lægen.
Først - mht smerterne i brystet, så kan det faktisk godt være indvendig svamp, som man ikke kan se nogle ydre symptomer på. Derfor, hvis smerterne bliver ved og/eller tiltager, så ville jeg tage til lægen for at få piller mod svamp. Det skal ikke pludselig gøre ondt at amme.
Mht at sove igennem, så er det meget forskelligt fra barn til barn. At sove igennem betyder at barnet kan sove 6 timer i træk uden mælk.
Det lyder da som en god løsning I har fundet, med at han kommer ind og sover videre hos jer når han vågner! Babyer og små børn vil fra naturens side helst være tæt på deres forældre, og I lader ham bare mærke at han er velkommen og elsket ved at have ham tæt.
Nogle småbørn stopper selv med natamningerne, og andre skal have lidt hjælp. Din søn behøver rent fysiologisk ikke mad om natten, men kan vågne for nærhed og tryghed.
Det vil ikke bare være en rigtig god ide, men også rigtig vigtigt, at jeres søn får lov at spise sammen med jer - og også spise den mad I spiser! Selvfølgelig skal i kun salte let - men der er også masser af mad jeres søn kan spise, som ikke behøver salt. Han skal selv have lov at tage maden op og spise den. I skal derfor til at gå mere væk fra grød og mos. Jeres søn har behov for mad han kan tygge og mad han selv kan samle op og putte i munden.
Jeg vil anbefale dig at google "baby-led-weaning". Det er en måde for babyer fra 6 mdr selv at spise deres mad på.
I skal ikke være bange for at der er for meget salt i brød - men fin ide at tænke over pålægget, som ofte indeholder meget salt. Istedet kan I putte en moden avokado på, neutral smøreost, sildepostej, leverpostej m.m. Og så kog nogle grøntsager i så store stykker at han selv kan holde dem i hånden, fx gulerødder og broccolibuketter.
I Danmark anbefaler Sundhedsstyrelsen fuld amning i 6 mdr og delvist amning til 1 år eller længere.
Du er derfor slet ikke galt på den, når du stadig ammer. Der er stadig mange fordele ved at amme din søn, og disse fordele er stadig større end ulemperne! Så som du selv er inde på, så kan sporten og teatret sagtens vente. Men den tid som du har med din søn nu, den kommer ikke tilbage. :-)
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Held og lykke fremover.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk