Hjælp jeg har plukveer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.547 visninger
10 svar
2 synes godt om
16. februar 2015

Nhbk

Hej damer.

Jeg søger bare lidt Info omkring hvad i har oplevet og ved omkring plukveer.

Jeg er lige kommet hjem fra et læge besøg. Jeg er første gangs gravid og er næsten 19 uger. Jeg har de sidste par uger oplevet de her sammentrækninger, hård og skæv mave. Dum som jeg er tror jeg at det er baby som vælter rundt derinde. Ja ja man bliver klogere. 

Jeg er i forvejen sygemeldt pga kvalme og opkastninger., så jeg er ikke super aktiv i forvejen. Lægen siger så at jeg skal slappe af og prøve at se et mønster i hvornår de kommer. Okay det kan jeg godt. Så snakker jeg med min mor, som går helt bananas, at jeg skal slappe af og må hverken bære alt for tungt, støvsuge, havearbejde(som jeg gjorde igår, og i nat har haft mange plukveer), cykle eller noget som helt. Så er det bare at jeg bliver lidt urolig. Hvor alvorligt skal man tage det. Min mor siger hvis det bliver værre bliver jeg indlagt og må ikke rører mig ud ad flækken. 

Hvad har i af erfaringer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Alle gravide kvinder har plukveer. Det er bare ikke alle der bemærker det. 

Det er din livmoder der øver sig til når det rigtigt går løs med veerne. 

Så det er altså helt normalt, og slet ikke noget du skal være bekymret for. 

Hvis plukveerne kommer oftere end hvert 8 minut over en lang periode, og dermed blive regelmæssige, så kan man begynde at blive bekymret, men ellers er det helt normalt. 

Så du behøver hverken at tage specielle forholdsregler eller blive bange. Bare lyt til din krop. Har du brug for at stoppe op, når du får en plukve, så gør du det. 

Begynder er de at komme hyppigt, så smid dig på sofaen og slap af. Det hjælper på de fleste

så til den kommende mormor at hun kan tage det helt roligt

Anmeld

16. februar 2015

Masig

Nhbk skriver:

Hej damer.

Jeg er lige kommet hjem fra et læge besøg. Jeg er første gangs gravid og er næsten 19 uger. Jeg har de sidste par uger oplevet de her sammentrækninger, hård og skæv mave. Dum som jeg er tror jeg at det er baby som vælter rundt derinde. Ja ja man bliver klogere. 

Jeg er i forvejen sygemeldt pga kvalme og opkastninger., så jeg er ikke super aktiv i forvejen. Lægen siger så at jeg skal slappe af og prøve at se et mønster i hvornår de kommer. Okay det kan jeg godt. Så snakker jeg med min mor, som går helt bananas, at jeg skal slappe af og må hverken bære alt for tungt, støvsuge, havearbejde(som jeg gjorde igår, og i nat har haft mange plukveer), cykle eller noget som helt. Så er det bare at jeg bliver lidt urolig. Hvor alvorligt skal man tage det. Min mor siger hvis det bliver værre bliver jeg indlagt og må ikke rører mig ud ad flækken. 

Måske din mor forveksler plukveer med rigtige veer? Alle gravide har plukveer, det er helt normalt. Men de må ikke blive regelmæssige eller gøre ondt... jeg blev selv sygemeldt i uge 34 pga for mange plukveer som gjorde ondt... det hjalp helt sikkert at slappe af og holde mig fra alt det fysiske husarbejde... ved sidste graviditet var det det samme, men jeg tænkte ikke det var skadeligt... endte dog med at føde 3 uger før tid... men som du beskriver det, tror jeg ikke du skal være bekymret. når du får plukveer så stop op og læg dig og slap af en halv times tid, så burde det ikke være et problem. Lyt til din krop og sunde fornuft så skal det nok gå 

Anmeld

16. februar 2015

Hertz

Nhbk skriver:

Hej damer.

Det kan sagtens være alvorligt og hvis du har fået besked på at slappe af så skal du gøre det, jeg har nu været sengeliggende i en måned. Havde mange plukveer i midten af graviditeten som har resulteret i en meget kort livmoderhals og er åbnet inde fra. Bare på en måned blev min livmoderhals forkortet med halvAnden cm. Efterfølgende har jeg været indlagt 3 gange med veer hvor de heldigvis har fået stoppet dem igen. Hvis plukveerne gør ondt eller kommer regelmæssigt så skal du reagere på det. 

Anmeld

16. februar 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB
Hertz skriver:

Det kan sagtens være alvorligt og hvis du har fået besked på at slappe af så skal du gøre det, jeg har nu været sengeliggende i en måned. Havde mange plukveer i midten af graviditeten som har resulteret i en meget kort livmoderhals og er åbnet inde fra. Bare på en måned blev min livmoderhals forkortet med halvAnden cm. Efterfølgende har jeg været indlagt 3 gange med veer hvor de heldigvis har fået stoppet dem igen. Hvis plukveerne gør ondt eller kommer regelmæssigt så skal du reagere på det. 

Men du har også, så vidt jeg husker, født for tidligt før?? 

Synes ikke der er nogen grund til at skræmme livet af en ung gravid kvinde.

Anmeld

16. februar 2015

l.kjoeller

Nhbk skriver:

Hej damer.

Jeg har begge graviditeter haft plukkeveer fra uge 15 ( lægeligt bekræftet). Første  graviditet blev jeg indlagt da de blev regelmæssige.  Men fødte rettidigt. Lyt til kroppen og slap af. Og hvis der kommer et mønster i dem så reager. 

Anmeld

16. februar 2015

Hertz

ES90 skriver:

Men du har også, så vidt jeg husker, født for tidligt før?? 

Synes ikke der er nogen grund til at skræmme livet af en ung gravid kvinde.

Nej det har jeg skam ikk, havde en helt normal graviditet med den første fødte 5 dage før termin. Men hvis lægen siger hun skal slappe af så skal hun gøre det, det var jo det jeg ikk lyttede til i midten af min graviditet denne her gang.

Anmeld

16. februar 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB
Hertz skriver:

Nej det har jeg skam ikk, havde en helt normal graviditet med den første fødte 5 dage før termin. Men hvis lægen siger hun skal slappe af så skal hun gøre det, det var jo det jeg ikk lyttede til i midten af min graviditet denne her gang.

Ja selvfølgelig, men plukveer ér altså helt normale at have, og det lyder jo bestemt ikke som om, at hun har dem konstant og hele tiden.

hun skriver jo også, at hun er sygemeldt i forvejen, så det er begrænset hvor aktiv hun er

Anmeld

16. februar 2015

Nhbk

Tusind tak for alle jeres svar! Jeg vil tage lidt af det hele og bruge som det passer ind i vores situation. Jeg er sikker på der er mange forskellige råd og vejledninger for netop jeres eller min situation. Jeg blev klogere og tak for jeres hjælp ��

Anmeld

18. februar 2015

Bb2015

Hejsa! Håber du finder ud af det med dig selv eller evt snakker med jordemoder om det hvis du synes de kommer for ofte. 

Jeg har hele min graviditet haft rigtigt mange plukkeveer og de har til tider været en anelse ubehagelige fordi det strammede en del i maven, men har hele tiden fået at vide at så længe det ikke er regelmæssigt (altså med bestemt interval, som jeg faktisk oplevede i julen og læge-svigerfar bedte mig bare slappe helt af) eller gør ondt, så burde det ikke betyde noget. 

Fik kørt en kurve en dag fordi jeg ikke mærkede baby så meget og der bemærkede de også (omkring uge 32) et væld af plukkeveer, som jeg igen bare fik besked på at ringe om hvis de blev decideret ubehagelige. Jeg sørger bare for at slappe af en god portion af dagen og jeg vil egentlig bare råde dig til at tage den med ro og ikke gå i panik. Hvis du mærker plukkeveer og ikke synes det er rart kan du starte med at slappe helt af og overlade huslige ting til kæresten. Hvis du kan tage tid på at de kommer i intervaller og du fortsat føler at de er ubehagelige så sker der ikke noget ved at ringe til din jordemoder eller fødegangen, for de vil helt sikkert gerne se på dig hvis du er nervøs 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.