Eksperthjælp: Min mænd har nedsat sædkvalitet og skal stoppe med at ryge - må han tage nikotin præp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.763 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. februar 2015

Tina Sandager

Hej Tina,

Min kæreste har fået af vide han skal stoppe med at ryge da hans sædkvalitet er meget nedsat. Lægen sagde at den ikke kunne blive bedre men sædcellerne kunne blive mere bevægelige.

Vi er dog i tvivl om om der er tale om "en kold tyrker" eller om han må bruge e-cigaretter/nikotin plastre m.m. Eller om det er lige så skadeligt?

Er der nogen vitaminer/kosttilskud han kan tage - eller er det spild af pengene?

Klinikken svarer desværre ikke på vores mail, men måske du kan?

Tinas svar

Hej Silje,

det er helt rigtigt hvad lægen siger - så det er godt at din mand lytter og stopper med hans rygning. Rygning kan også ændre arveanlæggene i sædcellerne og dermed gøre ondt værre, eller medvirke til en tidlig abort!

Det er selvfølgelig altid bedst slet ikke at få nikotin ind i kroppen - men det er ikke nikotinen der er det største problem - det er alle de andre skadelige stoffer - så hvis han nemmere kan komme igang med et rygestop hvis han bruger nikotin tyggegummi, så er det det han skal gøre.

Jeg vil aldrig anbefale el-cigaretter - det bliver man også afhængig af - og nikotin tyggegummi skal man kun bruge som en overgang!

Mht kosttilskud, så er det ikke mig du skal spørge til råds - det ved jeg ikke så meget om!!

Held og lykke.

kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.