Skrevet af Stine Layton fra Kiddly
Synes du også, at junglen af apps til små børn er overvældende? Vi guider dig vejen til de bedste begynder-apps.
Du er nået dertil, hvor du godt kunne tænke dig at introducere iPad’en for din store baby. Du trænger til et frirum, hvor du ikke skal stå for underholdningen, men hvor du endelig kan hvile stemmen og bare lade appen underholde for en stund. Kiddly har samlet nogle af de bedste begynder-apps nedenfor.
Lær dit barn at lægge puslepil
Som en rigtig god begynder-app anbefaler Kiddlys favoritanmelder CleoBilliesmor appen 'Børnepuslespil'. Appen er gratis og dit barn lærer at lægge simple puslespil. Foruden at lære dit barn om former er det også en god introduktion til, hvordan man navigerer rundt på en iPad.
"Cleo synes, det er sjovt at få brikkerne sat korrekt på plads, da der med det samme brikken er på plads kommer en lyd – brikkens lyd kan være vov, hvis det er en hund, brum hvis det er en bil etc. Det er sjovt."
Læs CleoBilliesmors anbefaling af 'Børnepuslespil' og hent appen i App Store.

Syng med på kendte børnesange
En anden super god og meget populær begynder-app er 'Sanglege - børnesange med fagter', hvor en kvinde synger populære børnesange og laver fagter til. Denne app kan også hjælpe mor med at lære teksterne til de sange, der synges i vuggestuen, hvis hun skulle have glemt dem.
De fleste børn elsker at synge, og med denne app er det kun et plus, at man også skal lave fagter til. Den er god til flyveturen eller til bagsædet på længere rejser, fordi mor ikke behøver at hjælpe til. Og så kan det godt betale sig at købe hele pakken(kr. 25), så man får et bredt udvalg af sange, selvom mindstemanden nok hurtigt skal finde sine favoritter. Læs her hvorfor Kiddly favoritanmelder FrosaOgKarlO og hendes 1-årige søn er vilde med appen.
"Jeg vil anbefale appen, da det er en hyggelig ting at sidde med sammen. Min søn er fuldstændig optaget af sangene og ser/hører dem på repeat. Det er sange, som de fleste kender, så min søn hører dem både hjemme og hos sin dagplejemor."
Læs FrosaOgKarlOs anbefaling af 'Sanglege - Børnesange med Fagter' og hent appen i App Store.

Vigtigt med god hygiejne
Synes dit barn også, at det er vældig interessant at imitere de voksnes handlinger?
'Pepi Bath' er en super sød app, hvor de mindste lærer, hvad man kan bruge de forskellige funktioner på badeværelset til. Man skal blandt andet sørge for, at en lille dreng eller pige får et bad, vasker hænder, børster tænder, vasker tøj, går på toilettet mm. Således beskriver Kiddlys favoritanmelder Malene appen.
"Min søn har været meget glad for denne app. Det er en god begynder-app. Den er på engelsk, men det har ingen betydning."
Læs Malenes anbefaling af 'Pepi Bath' og hent appen i App Store eller på Google Play.

Pegebog for babyer
Denne app egnet er til de allermindste, da den er en meget simpel at bruge og ikke kræver mere en blot et tryk på skærmen.
Det er en pegebogs-app, hvor barnet kan udvikle sit kendskab til ord og udvikle sit sprog. Appen som sådan er ikke den mest fancy i sit udtryk, men den holder, hvad den lover. Nemlig at lære din store baby nye ord med simple og ret realistiske billeder. Kiddlys favoritanmelder babygirli beskriver appen således:
“Min datter har brugt den længe og elsker bare at sidde og kigge og trykke på de forskellige ting. Og er der noget, hun ikke lige ved hvad er, eller kender til, behøver hun ikke spørge om hjælp. Hun kan bare trykke på billedet, og så fortæller den, hvad det er, og hvilken lyd den laver. Og så er hun glad, fordi hun selv har fundet ud af det uden hjælp fra mor og far.”
Læs Babygirlis anbefaling af 'Pegebog for børn' og hent appen i App Store.