Eksperthjælp: 10 måneder, bange for bad.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.035 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. februar 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth,

Jeg har en lille datter på 10 mdr, som begyndte i dagpleje for 1 mdr siden. Vi arbejder stadig på indkøring da hun har rigtig svært ved at falde til Hun har lidt svært ved forandringer(som sin far) og hun kan sådan set godt lide at være der, men det ville jo være federe hvis mor og far var der!

Men efter hun er begyndt i dagpleje er hun blevet bange for at komme i bad Hun græder i det sekund hun rammer vandet og bliver ved til vi tager hende op. Det er lidt bedre hvis jeg tager hende på armen og går i bad med hende. Denne løsning finder jeg dog lidt besværlig.

Hvad kan denne frygt skyldes?

Lisbeths svar

Hej!
Ja det kan være hårdt både for baby og forældre når pasning skal startes op.
Det lyder som om hun stille og roligt er ved at blive tryg ved at være der.

Jeg er ikke sikker på hendes frygt mod badet hænger sammen med dagplejen. For ved 10 måneder kan der komme frygt over ting, som før har været til glæde.

Det der er vigtigt er, hvordan I som forældre møder hende ,når hun er bange

Du gør det rigtige, giver hende tryghed ved at bade hende sammen med dig.

Når børn bliver bange og græder er det vigtigt, at de på forældrenes ansigt og kropssprog ser. alt er trygt, alt er godt.

Der er et par muligheder som du kan prøve.
Når hun skal i badet, kan du sætte dig på gulvet i forlængelse med hendes badekar, Når og hvis hun græder siger du,
Alt er godt, mor er her. rum hende og se tryg og overbevisende ud. Hun skal lære at bad ikke er farligt og det gør hun ved at se på dig/jer.
Hun skal ikke græde utrøsteligt. Din ro skal virke hurtigt. Hun må gerne brokke lidt i starten.

Den anden mulighed er , lad hende bade sin dukke, bamse eller andet. Hun skal selv hælde vand i baljen, selv vaske dukken.
Lad hende pjaske, og more sig, måske vil hun gerne op til dukken, og ja så er det vejen frem.

Den sidste mulighed er at pausere som I allerede gør.

Tålmodighed, krydret med ro og overbevisning virker rigtig godt på babyer og små børn.

Held og lykke, både med badet, dagplejen og hende.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.