Hej Lisbeth. Min søn skulle have været startet i dagpleje i dag, men dagplejemor har 2 syge børn..
Vi har siden december været på besøg der et par timer 1-2 gange om ugen, og i fredags var han der alene i en halv time.. Det gik nogenlunde, hvis han bare kunne få lov at hænge på dagplejemors arm. Jeg er i tvivl om indkøring så skal starte helt forfra, når han så ikke skal derhen i dag, for når han så kommer i morgen, er der gået 4 dage siden sidst? Har han mon så glemt det, og starter vi fra nul?
På samme måde tænker jeg på, at jeg egentlig havde tænkt at han skulle have en ugentlig fridag indtil jeg starter skole 1 marts, når jeg nu alligevel er hjemme. Men er det dumt?
Bør de under indkøring være der dagligt alle hverdage, eller er det ok at man springer nogle dage over hvor man bare hygger hjemme, uden at det så har ødelagt hele indkøringen?
Hun holder også ferie torsdag, fredag i uge 7 og mandag i uge 8. Der er jeg også i tvivl om alt vi så har arbejdet på, går tabt?
Håber du kan hjælpe..
Lisbeths svar
Hej !
Jeg gætter på din søn er mellem 9og 12 måneder.?
Det er en hård tid for forældre og barn, når det lille barn skal i gang med at vænne sig til at blive passet , efter en lang dejlig barselstid.
Det går oftest godt, selvom det tungt at overlade til andre.
Det er længe, I har været i gang med at hilse på i dagplejen. I har sikkert aftalt hvordan indkøringsperioden skal foregå, og hvordan og hvornår han skal være der længere tid.
Han var der alene i sidste uge, og det gik godt.
Det er godt, hvis han forøger længden af alene tid hver dag, så han bliver tryg ved dagplejemor, samt mærker og oplever ,hun kan opfylde hans behov. med mad, nærvær, omsorg, leg og søvn.
Han kan komme i dagpleje i morgen, selvom han er hjemme i dag.
Når du afleverer ham, skal du vise stor tillid til at dagen går godt. Han aflæser dine ansigtsudtryk og din stemme.
Hvis du er usikker på, om hun er den rette ,og det er godt godt for ham, mærker han det .Hvis du er tryg ved hende og mærker hun er den rette, så er det det du skal vise dit lille barn.
Jeg tror, det er en god plan at få ham i gang med at være der længere , Han skal lære at sove og spise hos hende. stille og roligt.
Jo mere rutine jo bedre for ham.
Selvom hun har et par dage fri, kan han sagtens komme og være tryg igen , der er et par uger til at komme i gang.
Når du starter i skole og gerne vil holde en fridag med ham, afhænger det sikkert af, hvor godt han er indkørt i dagplejen.
Små børn kan sagtens holde fri og dagen efter være tilbage i dagplejerutinen, hvis den er trygt etableret.
Alternativt kan du hente ham tidligt og bruge formiddagen, som du har behov for.
Held og lykke med dagplejen, ham og din skole.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk