Nomi stol-test: Stine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.403 visninger
0 svar
2 synes godt om
30. januar 2015

Baby.dk

Da pakken kom, var jeg overrasket over, hvor lille den var. Men alle dele var der, og samling af den første stol tog under en halv time. Jeg fik to stole, og da første stol var samlet, tog det kun 10 minutter at få samlet den anden. Enkelt og logisk og uden brug af eget værktøj. Der medfølger en umbraconøgle, som endda har sin egen holder under stolen, så man altid har den ved hånden, hvis man skal have stolen skilt ad igen.

Jeg valgte mine Nomi stole i helt sort, da voksenstole og bord også er den farve. Det er dejligt, at man kan vælge imellem flere forskellige farver, så man kan få en stol, der passer til ens hjem. 

Nomi stolen virker lille og let i rummet, og så er den flot at se på. Det, at den er lille og let, gør den dog ikke usikker. Min datter på 4 står ofte på fodpladen, når hun ikke kan nå tingene på bordet. Somme tider kravler hun også helt op og står på siddepladen for at nå noget højt oppe, f.eks. på en hylde! Og på intet tidspunkt har stolen været i nærheden af at vælte.

Husets mindste på 1 år har hurtigt lært at kravle op og ned af stolen selv, og også her er stolen stabil. Den store fodplade og siddeplade gør, at de små kan kravle op og vende sig, uden risiko for at falde ned, ligesom den buede ryg gør, at de helt naturligt sætter sig midt på sædet og ikke ude i siden.

Når dagplejebørnene er færdige med at spise, kan de pga. hjulene selv skubbe stolen ud fra bordet uden, at den tipper bagover. Det gælder også, hvis de sætter fødderne op på bordkanten og skubber fra – så vipper stolen ikke, men ruller bare væk fra bordet. Samtidigt har mine store børn lært at sætte benet bag stolens stolpe og på den måde trække sig selv ind til bordet igen på stolen ved hjælp af hjulene. Selv teenagerne i huset bruger Nomi stolene ind imellem, og jeg er meget imponeret over, hvor stabil og holdbar den er.

Ergonomisk er stolen fantastisk. Børnene sidder super godt, og den er hurtig at indstille til forskellige aldre. Bøjlen kan hurtigt klikkes af og på, hvis man har et lille barn, og både sæde og fodstøtte flyttes på få sekunder ved at skrue på et håndtag. Fodpladen og sædet kan indstilles i højden efter længden på børnenes ben, og i den forbindelse indstilles siddedybden automatisk, så den kommer til at passe med længden på børnenes lår og i forhold til ryglænet. På den måde har børnene altid fuld støtte til ryg og lår samt fødderne stabilt placeret på fodpladen.

Som dagplejer skal der ofte gøres rent under stolene, og her er det dejligt at stolen både er let og har hjul. Det skåner min ryg mange gange om dagen, når jeg let kan flytte rundt på stolene. Overfladerne på stolen rengøres hurtigt og let med en fugtig klud, og selvom stolene har været i brug dagligt af 4 – 6 børn i flere måneder, er der ikke kommet ridser eller skrammer, så materialet er solidt og bygget til brug af børn.
Derudover kan stolen hænge på bordpladen, så det er lettere at vaske gulvet.

På fodpladen er der en forhøjning i midten, som jeg først tænkte, var noget pjat. Men hurtigt opdagede jeg, at børnene sad meget mere stille med deres ben under måltiderne. Hvor de tidligere sad og sparkede til bordet eller hinanden, var der nu ro under bordet. Et hurtigt kig under bordet viste, at børnene sad og nussede forhøjningen med tæerne, og på den måde holdt fødderne hos sig selv. Og det var ikke kun nyhedens interesse. De fortsatte, og jeg fortalte dem ikke på noget tidspunkt, hvad de skulle gøre. Det fandt deres fødder helt selv ud af!

Den lille buede ryg gør som sagt, at barnet naturligt sætter sig midt på stolen og derfor mindsker risikoen for at falde ned og samtidig gør det barnets mulighed for bevægelse større. Albuerne kan bevæge sig bagud, hvilket gør at barnet kan bevæge sig mere frit, både når der spises, leges, laves kreative ting og når vi synger fagtesange.

Stolen vokser med barnet og kan bruges fra baby til stort barn, så det er en stol der kan bruges i familien i mange år. En stol, som jeg kan anbefale både børnefamilier, dagplejere og institutioner.

Se de andre anmeldelser her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.