Hvis du fortæller det nu, og på den rigtige måde selvfølgelig (mulige sygdomme er ikke aktuelt for en 3-årig) så vokser han op med at sådan er det, og det er helt normalt. De er jo stadig hans mormor og morfar, selvom det måske ikke er biologisk.
Jeg synes man skal passe voldsomt på med at levere sådan en nyhed, om dit såvel som barnets ophav, når barnet er større, feks teenager, og er i fuld gang med at definere hvem han/hun er og dén definition og det at finde ud af det går ofte hånd i hånd med at kende sin baggrund. Det kan være en voldsom og eksistensgrundlags-betvivlende (i mangel af bedre ord) nyhed at få...
Du kan bare forklare ham at mormor og morfar er mors plejeforældre, og at mor har været i maven på en anden kvinde hun ikke kender. Så kan han få at vide senere hvad præcis en plejefamilie er og hvorfor du voksede op dér. I samme omgang kan man jo så også fortælle at det ikke udelukkende er biologien der skaber ubrydelige kærlighedsbånd mennesker i mellem, men at det er dem der ER i dit liv, elsker dig og viser interesse for dig og dit liv, der er din rigtige familie...
Jeg kan godt se at jeg er den eneste med dette synspunkt indtil videre i denne tråd, men jeg har selv oplevet lignende tilfælde tæt på, og selvom det måske ikke er en løgn men bare noget man ikke har fortalt endnu, vil det virke som en løgn og som er liv baseret på hvad? En udelukkelse? En løgn? Ting man ikke fortæller? For et barn eller ungt menneske... Jeg vil også personligt mene det er bedre at starte fortællingen nu, end når barnet er 6 år, hvilket også er forvirrende, som en anden skrev. Jo tidligere jo bedre og jo mere naturligt er det i barnets hoved. Håber du finder den rette løsning for dig :-)
Anmeld