Sniks86 skriver:
Min datter blev hurtigt blefri, allerede da hun var halvandet år begyndte hun at gå på wc selv, både tis og lort. Vi har ikke presset hende og har ladet hende styre det helt selv. Hvis hun ikke ville have ble på lod vi hende gå uden og det samme om natten. Hun har helt selv valgt det fra. Hun var 2 år da hun stoppede helt med ble. Hun startede i børnehave for et par måneder siden (integreret) hun har kendt børnehaven og pædagogerne forholdsvis fint. Men siden hun er startet vil hun ikke længere lave lort og det betyder at hun holder sig hele dagen ind til jeg eller far kommer og henter. Nogle gange har hun lort i underbukserne og har ondt i maven og forstoppelse
Vi har prøvet at tale med pædagogerne og selvfølgelig med hende men der ser bare ikke ud til at være nogen løsning.
Igår blev hun passet i nogle timer af mormor og pludselig begyndte hun at græde og ville hjem, vi var på vej efter hende. Men kort tid efter havde hun lavet lort i bukserne.
Hvorfor er hun mon pludselig blevet så utryg? Hun kan jo sagtens så længe jeg eller far er der men hvordan kan vi få hende til at gå på wc igen uden vi behøver at være der?
Hun har også selv spurgt til at tørre sig selv, så det har vi øvet når hun selv har spurgt så har vi sagt ok og hun kan sagtens finde ud af det.
Hun er 3 år nu.
Min søn lavede aldrig lort i børnehaven. Jeg tror nogle mennesker har brug for at have ro og privatliv omkring det at lave lort, og min erfaring med børnehavetoiletter er at de er meget kaotiske. Masser af børn der vasker hænder, skifter tøj, venter på at kunne komme til etc. Ikke ligefrem et sted hvor man finder ro og privatliv.
Min kæreste er et eller andet sted lige sådan. Han foretrækker også til enhver tid at lave lort herhjemme.
Hos min søn resulterede det i voldsom forstoppelse. Vi løste det med en ordentlig kur afføringsmiddel og en ændring i toiletvanerne. Istedet for at han skulle gå på toilet hver gang der var afføringstrang, måtte han gerne vælge at holde sig, hvis han fx var i børnehave. Til gengæld skulle han hver dag sætte sig på toilettet herhjemme og give det en chance.
I dag, hvor han går i skole, siger han selv en gang imellem "jeg har da vist ikke lavet lort i dag" og sætter sig ud. Og nu hvor der er aflukkede toiletter på skolen (den slags hvor man sidder i et rum, ikke en bås), er han begyndt at lege lidt med tanken om at prøve at lave lort på skolen.
Spørg endelig