Eksperthjælp: Mit barn vil ikke have almindelig mad - kun ammes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.188 visninger
1 svar
0 synes godt om
24. januar 2015

Catrine Hansen

Hej Catrine.

Jeg flere for noget tid siden til dig... " når amning ikke er så stort et ønske".

Jeg ammer stadig 100% mod min vilje forstået på den måde at hun nægter grød, mos, flasken og sutten.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, hun er igang med indkøring i VS jeg skulle være startet 2 januar, men det har simpelthen ikke været muligt... Hun nægter at indtage mad ikke engang smage på det... Jeg begyndte så småt da hun var 5,5 mdr. Flasken nægter hun stadig, og sutten vil hun overhoved heller ikke.

Hun bliver jo større, og vil derfor amme mere og mere, fra kl 17- næste morgen har jeg stort set brystet i munden på hunde er det ikke for mad er det bare som sut...

Jeg er tvunget til senest st opstarte job 1 marts, hvad kan jeg gøre???
Vi samsover. Da jeg overhovedet ikke kan tage hende fra brystet i løbet af aftene natten, kan overhovedet ikke putte hende.

Hvis hun bliver passet, skriger hun fra jeg går til jeg kommer igen...

Jeg er frustreret, meget...

Mange hilsner Ditte

Catrines svar

Hej Ditte

Jeg kan ikke helt finde ud af hvor gammel din datter er nu. Men måske er hun omkring de 9-12 mdr? Hvis hun er det, så er det netop en alder hvor hun er bange for at blive adskilt fra dig, og derfor kan det være svært at få andre til at passe.
Vil din datter mon drikke af kop? For så kunne hun få noget mme på den måde, når hun er nede i vuggestuen.
Det lyder i hvert fald som om det er gået lidt i hårdknude, men maden. Jeg tænker derfor, at I skal starte forfra - træde et par skridt tilbage, og lade som om at det er første gang hun skal have mad. Læs evt om metoden der hedder "baby led weaning", hvor princippet er, at din datter selv skal spise og ikke blive madet, hvilket vil fremme hendes lyst til at spise. Nogle børn går i baglås når de bliver madet, da de selv vil spise. Det er vigtigt at signalere ro under maden. Hun vil kunne mærke når du er frustreret og derfor gå mere i baglås. Stil noget mad foran hende, og lad hende selv gå på opdagelse.
Mht natamningerne, så kan det også være derfor at hun ikke vil spise om dagen - fordi hun simpelthen får en meget stor del af hendes kalorieindtag om natten. Dog vil det være svært at stoppe når hun ingen almindelig mad spiser i løbet af dagen, for så er hun sulten om natten.
Har I prøvet at du sover i et andet rum, og far så tager over og tilbyder hende en tår vand når hun vågner? Igen er det svært at vejlede dig præcist, når jeg ikke kender din datters alder.

Har du prøvet at snakke med din sundhedsplejerske om dine problemer? Ellers vil jeg da anbefale dig at snakke med hende. Det kan være at der i din kommune bliver tilbudt en særlig form for hjælp og vejledning kaldet "marte meo" - prøv at spørg din sundhedsplejerske.

Jeg håber du fik lidt ud af mit svar. Ellers er du velkommen til igen at skrive.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2015

dorthemus

Det lyder PRÆCIS som min datter da hun var i den alder. Du er velkommen til at skrive en pb

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.