Gravid under uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

861 visninger
12 svar
2 synes godt om
24. januar 2015

julielind

Hej allesammen.

Er der nogle af jer der har erfaring med at blive gravid under uddannelse?

Min kæreste og jeg har drømt om længe at blive forældre. Han er udlært og har et fast job, hvor jeg lige har skiftet retning i min uddannelse og derfor næsten lige er startet som kontor elev. er først færdig om lige knap 2 år, og synes godt nok det er laaaang tid at vente endnu.

Så mit spørgsmål er om der er nogle af jer der har erfaring med graviditet under evt. kontoruddannelse? Hvad har det af betydning udover ens elevtid bliver forlænget? 

håber at høre fra jer :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2015

MT86

julielind skriver:

Hej allesammen.

Min kæreste og jeg har drømt om længe at blive forældre. Han er udlært og har et fast job, hvor jeg lige har skiftet retning i min uddannelse og derfor næsten lige er startet som kontor elev. er først færdig om lige knap 2 år, og synes godt nok det er laaaang tid at vente endnu.

Så mit spørgsmål er om der er nogle af jer der har erfaring med graviditet under evt. kontoruddannelse? Hvad har det af betydning udover ens elevtid bliver forlænget? 

Du blir "bare" forlænget, samt skal du på barselspenge og falder nok lidt. Sådan er det på sosu uddannelserne

Anmeld

24. januar 2015

julielind

MT86 skriver:

Du blir "bare" forlænget, samt skal du på barselspenge og falder nok lidt. Sådan er det på sosu uddannelserne

Tak for dit svar :-)

Anmeld

24. januar 2015

Mamacita til 2 piger

julielind skriver:

Hej allesammen.

Din uddannelsesaftale forlænges bare med den tid du er væk på barsel. Din uddannelsesaftale kan ikke opsiges af arbejdsgiveren på den baggrund. 

Du har ret til løn under barsel i 4 uger før forventet dfødsel, 14 uger efter fødsel som er "standard" hvis du har arb. mere end 13 uger før du skal på barsel. 

Iflg. HK's overenskomst (som du er dækket af som kontorelev, selvom virksomheden ikke har overenskomst!) så har du yderligere ret til 8 uger med løn. 

Så i alt har du 26 uger med fuld løn, derefter skal du på barselsdagpenge fra udbetaling danmark medmindre din arbejdsgiver har lyst til at give dig fuld løn under hele barslen. Det er der nogle der gerne vil, de får refunderet dine barselsdagpenge fra udbet. DK og barselsfonden hvis de betaler til denne. Så det kan godt være at det ikke er den store forskel for dem om du får løn under det hele eller ej.  

Anmeld

24. januar 2015

julielind

sessen1984 skriver:

Din uddannelsesaftale forlænges bare med den tid du er væk på barsel. Din uddannelsesaftale kan ikke opsiges af arbejdsgiveren på den baggrund. 

Du har ret til løn under barsel i 4 uger før forventet dfødsel, 14 uger efter fødsel som er "standard" hvis du har arb. mere end 13 uger før du skal på barsel. 

Iflg. HK's overenskomst (som du er dækket af som kontorelev, selvom virksomheden ikke har overenskomst!) så har du yderligere ret til 8 uger med løn. 

Så i alt har du 26 uger med fuld løn, derefter skal du på barselsdagpenge fra udbetaling danmark medmindre din arbejdsgiver har lyst til at give dig fuld løn under hele barslen. Det er der nogle der gerne vil, de får refunderet dine barselsdagpenge fra udbet. DK og barselsfonden hvis de betaler til denne. Så det kan godt være at det ikke er den store forskel for dem om du får løn under det hele eller ej.  

Mange tak for det meget uddybende svar :-) Så kan det godt være vi skal starte PB til sommer! 

Anmeld

24. januar 2015

Mamacita til 2 piger

julielind skriver:

Mange tak for det meget uddybende svar :-) Så kan det godt være vi skal starte PB til sommer! 

Det var så lidt!

Jeg er selv handelselev, har lige afsluttet mit 1. år og har termin om 5 uger. Så jeg har reglerne i dugfrisk erindring..  

Anmeld

25. januar 2015

julielind

sessen1984 skriver:

Det var så lidt!

Jeg er selv handelselev, har lige afsluttet mit 1. år og har termin om 5 uger. Så jeg har reglerne i dugfrisk erindring..  

Hvor dejligt. Tillykke med det  Hvordan reagerede din chef på at du var blevet gravid? 

Tror faktisk det er det jeg er allermest nervøs for 

Anmeld

25. januar 2015

Mamacita til 2 piger

julielind skriver:

Hvor dejligt. Tillykke med det  Hvordan reagerede din chef på at du var blevet gravid? 

Tror faktisk det er det jeg er allermest nervøs for 

Han blev mildesttalt ikke særlig begejstret.  

Mest fordi vi er et lille firma, så vi har allesammen mange funktioner, og vi kan ikke undvære nogen. De oprettede elevpladsen for min skyld, efter jeg havde været der i skolepraktik nogle uger. Så jeg havde da også selv pænt dårlig samvittighed. Men man kan ikke altid planlægge alt ting - vi havde ikke lige regnet med at det gik SÅ stærkt..  

Men det gik hurtigt over igen - nu er han jo bare glad på mine vegne!  

Anmeld

25. januar 2015

julielind

sessen1984 skriver:

Han blev mildesttalt ikke særlig begejstret.  

Mest fordi vi er et lille firma, så vi har allesammen mange funktioner, og vi kan ikke undvære nogen. De oprettede elevpladsen for min skyld, efter jeg havde været der i skolepraktik nogle uger. Så jeg havde da også selv pænt dårlig samvittighed. Men man kan ikke altid planlægge alt ting - vi havde ikke lige regnet med at det gik SÅ stærkt..  

Men det gik hurtigt over igen - nu er han jo bare glad på mine vegne!  

ja okay. kan jeg godt se så. Jeg er nemlig også allermest nervøs for hvordan min chef mon tager det når det er. Men det må jeg jo tage til den tid. Vi er godt nok et stort firma og er vant til at der er mange der går på barsel ofte. Så mon ikke det går 

Anmeld

25. januar 2015

Masig

Jeg er lige startet som kontor elev her i september og meldte ud at jeg var 13 uger henne. De synes bare det var spændende 

jeg får fuld løn under min barsel som de søger refusion for, dvs de giver mig lønnen og så får de de barselsdagpenge jeg er berettiget til... og ja så bliver min elev tid jo så bare forlænget med den tid jeg er på barsel, i mit tilfælde 8 mdr...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.