julielind skriver:
Hej allesammen.
Er der nogle af jer der har erfaring med at blive gravid under uddannelse?
Min kæreste og jeg har drømt om længe at blive forældre. Han er udlært og har et fast job, hvor jeg lige har skiftet retning i min uddannelse og derfor næsten lige er startet som kontor elev. er først færdig om lige knap 2 år, og synes godt nok det er laaaang tid at vente endnu.
Så mit spørgsmål er om der er nogle af jer der har erfaring med graviditet under evt. kontoruddannelse? Hvad har det af betydning udover ens elevtid bliver forlænget?
håber at høre fra jer :-)
Din uddannelsesaftale forlænges bare med den tid du er væk på barsel.
Din uddannelsesaftale kan ikke opsiges af arbejdsgiveren på den baggrund.
Du har ret til løn under barsel i 4 uger før forventet dfødsel, 14 uger efter fødsel som er "standard" hvis du har arb. mere end 13 uger før du skal på barsel.
Iflg. HK's overenskomst (som du er dækket af som kontorelev, selvom virksomheden ikke har overenskomst!) så har du yderligere ret til 8 uger med løn.
Så i alt har du 26 uger med fuld løn, derefter skal du på barselsdagpenge fra udbetaling danmark medmindre din arbejdsgiver har lyst til at give dig fuld løn under hele barslen. Det er der nogle der gerne vil, de får refunderet dine barselsdagpenge fra udbet. DK og barselsfonden hvis de betaler til denne. Så det kan godt være at det ikke er den store forskel for dem om du får løn under det hele eller ej.
Anmeld