skal kirke og stat skilles ad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

415 visninger
1 svar
0 synes godt om
28. august 2009

finkedinke

Ja som overskriften siger. Skal vi skille kirke og stat?
Skal vi alle betale til folkekirken ikke fordi vi er religiøse men fordi det er kulturarv?
Jeg og manden er ikke helt enige herhjemme. Jeg vil meldes ud af folkekirken og han vil ikke. Vi behøver selvfølgelig ikke være enige, men det har sat en masse tanker i gang om vores tilhørsforhold til folkekirken både personligt og som samfund. Så kunne i ikke lige komme med lidt meninger. Det ville nok hjælpe mig til at afklare hvad jeg selv mener

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Jeg er medlem af folkekirken. Ikke fordi jeg er decideret troende, men vil gerne have mine børn dåbt (som en slags "forsikring" måske?).

Alligevel mener jeg, at den bør skilles fra staten. Jeg synes ikke, at et moderne samfund kan støtte én religion, blot fordi det er udnævnt som statsreligion. Så jeg mener at alle trossamfund skal ligestilles - dermed ikke sagt at alle trossamfund skal lovliggøres/gøres juridisk gældende. For det første vil det være umuligt at sammenkoble juridiske ønsker fra alle religioner, og for det andet vil jeg ikke leve i undertrykkelse, af den eneste grund at jeg er kvinde (f.eks. sharia).

Det er ikke noget jeg gløder for rent politisk, men direkte adspurgt, så synes jeg at stat og kirke bør skilles ad - ligesom jeg mener at det bør ske i mange muslimske lande. Og sker det, vil jeg nok stadig være medlem af folkekirken (eller hvad den så vil hedde?)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.