Hej Lisbeth. Jeg skriver til i efterhånden stor frustration. Vi har den dejligste tumling på 15 mdr. Han er mit 3 barn og min mands 1 barn. Jeg synes egentlig at jeg er en go og erfaren mor. De to store har på nær asmatisk bronkitis som små, klaret de første år af deres liv rigtig godt. Vores lille dreng her, brugte de første 3-4 mdr på at græde hele aftenen, så vi var ved at gå ud af vores gode skind. Vi talte med læge og sundhedsplejerske, som ikke mente at der var tale om kolik. Vi fik efterflg mere ro om aftenen, men størstedelen af hans første 8 mdr, sov han også tit uroligt om dagen, så søvn har været ekstremt begrænset. En mdr efter start i dagpleje, får han også asmatisk bronkitis, så meget at han både får forbyggende og symptombehandlende medicin. Samtidig begyndte han at bøvle med det ene øre, som endte med dræn. Efter at han næsten havde været on/off syg i næsten 3 mdr, kunne vi gå en december i møde, med en næsten rask dreng. Kun det sædvanlige væsen og lidt snot. Fra en uge før jul, til midt i januar, var han helt rask. Det der er vores problem er at han simpelthen sover dårligt om natten. Om dagen sover han som en engel. Når han bliver lagt i seng til natten, falder han hurtigt hen, efter en go tår mælkeerstatning i flaske, godnatsang osv. Nogle gange vågner han et par gange el mere i løbet af aftenen og er temmelig ked, men lægger sig hurtigt igen. Men ofteste kan han være helt el delvist vågen, i 2-3 timer midt på natten. Hvilket resultere i at han er svær at vække om morgenen. Vi synes at vi har prøvet alt. Ren ble, flaske, vand, trøst, sove hos os, tjekke om han er for kold/varm, osv. Han sover i vores soveværelse, i egen seng, da han først kan komme i eget værelse om et par år. Vores hus er sådan indrettet at værelserne er ovenpå, men vores soveværelse er nedenunder. For at udelukke om det er fordi vi forstyrre ham om natten, har vi forsøgt at sove i stuen, med døren på klem, for at se om det hjalp. Ingen effekt. Da jeg startede efter orlov, var det ligesom om st han sov bedre, når jeg ikke var hjemme. Jeg arbejder fast et døgn ad gangen, hver uge. Min mand er så alene med ham de nætter. Han er jo selvfølgelig frygtelig morsyg. Så den tid, hvor han bøvlede med sit øre, sad jeg jo en del med ham og sov om natten. Jeg mistænker lidt at han har luret hyggen i det efterflg. :-). Særligt fordi han sover, så snart jeg tager ham i armene. Far og jeg hjælper hinanden med dette her, så min søn er lige så tryg ved far om natten. Men mor foretrækkes, hvis ellers han mærker at vi er i rummet begge to. Vi har forsøgt at skabe tryghed med en af mine bluser. Prøvet at skabe mere tryghed i hans seng, så hans "verden" ikke er for stor. Ingen effekt. Vi har også prøvet at lade ham brokke lidt tid for sig selv, hvor det indimellem har virket, da han så bare har lagt sig ned og puttet sig. Nu er jeg jo hjemme en stor del af tiden. Dette fordi jeg har prioteret at være så meget hjemme som muligt, imens at jeg har børn hjemme. Det har i mange år, været en kæmpe force i vores hverdag. Mine 2 store er 9 og 14 år og det har været guld at kunne give dem den hverdag. Derfor synes jeg også at vores lille klump, har en go og rolig hverdag. Vi kører efter en ret stabil "plan", med faste spise/sengetider. Det er pga alt dette, at jeg er totalt gået tør for ideer. Han stortrives ellers, er fræk og ude på ballade hele tiden, har sagt de første små par ord og forstår tydeligt hvad vi siger. Vi trænger bare SÅ meget til ro og søvn. Min mand er uden familie og jeg selv har kun få familiemedlemmer, som i øvrigt selv har et travlt arbejdsliv, så det er ikke de store aflastningsmuligheder vi har. Så vi har virkelig brug for et nyt syn, på vores natlige udfordringer, så vi kan få mere søvn og overskud. Det skal siges at jeg har været i kontakt med vores lokale sundhedspleje, uden megen hjælp. Håber du har lidt guld;-). På forhånd tak
Lisbeths svar
Hej !
Det har da været en hård omgang for både jeres lille søn, samt jer som forældre.
Dejligt at han trods alt trives, og er glad i hvert fald om dagen.
Selvom du er meget hjemme er nattesøvn alligevel vigtig for ham og jer
Hans krop husker smerter, både fra de tre måneder hvor han græd så meget, hans øresmerter og nu han besværede vejrtrækning, når det er værst.
Et besøg hos en børnekiropraktor kan hjælpe på at få løsnet op i kroppen, samt lette hans astmatiske bronchitis.
Hjemme kan du massere ham, olie og blide bevægelser,samt blid musik.
Du skal være opmærksom på. specielt nakke, hoved og skuldre og gerne hele kroppen.
Mens du masserer ham, kan du småsnakke med ham.Hvor godt det er, at han nu har dræn i ørerne og det ikke mere gør ondt. Den dumme besværede vejrtrækning bliver bedre og bedre. Han forstår sikkert ikke ordene, men dit kærlige tonefald vil hjælpe ham og dig.
Massagen vil give afslapning og han kan give slip på nogle af de spændinger han helt sikkert har efter smerter.
Et dejligt bad efterfølgende vil give ham varme i kroppen.
Jeg tror ikke han har luret hyggen med dig. Han vågner på grund af ubehag. Når han vågner skal han have en tung hånd på brystet, og en messende kærlig stemme. Alt er godt, mor eller far er her, sov trygt videre.
En lille hovedpude kan være en god ting.
Alt hvad du beskriver omkring hans sengetid, seng m.m. lyder fint.
Han og du skal overbevises om, at det hele snart er bedre og en dejlig nattesøvn følger med.
Det kan tage lidt tid indtil hans krop er i harmoni og balance, indtil da vil jeg anbefale i får sovet på skift, så der hver anden nat er nattesøvn.
Det sidste jeg tænker på. Er der skimmelsvamp i jeres hus? Det kan gemme sig et sted hvor det ikke ses .
Håber dette kan inspirere lidt.
Held og lykke med ham fortsat.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk