Kørepenge og skatte spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

287 visninger
2 svar
0 synes godt om
19. januar 2015

Mor1986

jeg skal til og kører til Århus hver dag. Mener det er omkring 100 km om dagen. Jeg vil få kører penge af Århus kommune. Men hvad ligger se på i sats? 

Jeg havde egentlig tastet kørsel ind på min forskudsopgørelse men de skal vel slettes igen? For ellers får jeg dobbelt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2015

August2015

Hvilken slags kørsel drejer det sig om? 

Altså er det kørsel til dit arbejde eller hvordan?

Hvis din arbejdsgiver udbetaler skattefri kørselsgodtgørelse, kan du IKKE få kørselsfradrag (via skat) oven i. 

Hvis det er skattefri kørselgodtgørelse fra din arbejdsgiver, kan du se de seneste normale satser på skats hjemmeside:

2014   

2013

Kørsel (bil eller motorcykel)
op til 20.000 km./år

3,73 kr./km

3,82 kr./km

ud over 20.000 km./år

2,10 kr./km

2,13 kr./km

Kørsel på egen cykel, knallert
eller EU-knallert

0,51 kr./km

0,51 kr./km

Arbejdsgiveren kan både vælge at bruge højere eller lavere satser end dem i tabellen.

Hvis medarbejderen får en godtgørelse med højere satser end dem i tabellen, er hele beløbet skattepligtigt, medmindre den andel, som overstiger satserne, beskattes som almindelig løn.

Får medarbejderen en godtgørelse med lavere satser, end dem i tabellen, er godtgørelsen stadig skattefri.

Anmeld

19. januar 2015

Mor1986

August2015 skriver:

Hvilken slags kørsel drejer det sig om? 

Altså er det kørsel til dit arbejde eller hvordan?

Hvis din arbejdsgiver udbetaler skattefri kørselsgodtgørelse, kan du IKKE få kørselsfradrag (via skat) oven i. 

Hvis det er skattefri kørselgodtgørelse fra din arbejdsgiver, kan du se de seneste normale satser på skats hjemmeside:

2014   

2013

op til 20.000 km./år

3,73 kr./km

3,82 kr./km

ud over 20.000 km./år

2,10 kr./km

2,13 kr./km

Kørsel på egen cykel, knallert
eller EU-knallert

0,51 kr./km

0,51 kr./km

Arbejdsgiveren kan både vælge at bruge højere eller lavere satser end dem i tabellen.

Hvis medarbejderen får en godtgørelse med højere satser end dem i tabellen, er hele beløbet skattepligtigt, medmindre den andel, som overstiger satserne, beskattes som almindelig løn.

Får medarbejderen en godtgørelse med lavere satser, end dem i tabellen, er godtgørelsen stadig skattefri.

Jeg ansættes af Århus kommune mens jeg tager pau. Og de udbetaler. Så det må vel være skattefrit. 

Jeg skulle bare være sikker på jeg ikke gjorde noget forkert. Så jeg sletter min kørsel hos skat så der ikke bliver noget 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.