Bange for modermærkekræft - erfaringer please

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.116 visninger
10 svar
0 synes godt om
19. januar 2015

SRP

Jeg er SÅ bange... for ca. et år siden begyndte mit modermærke ved anklen at vokse, men det så helt pænt ud og var ensfarvet. Så kom der pludselig en mørkere plet på det, som jeg først troede var et sår eller lignende. Det gik så ikke væk, og jeg kunne nærmest pille det yderste lag af. Det blødte og efter nogle uger kom det igen. Det ligner et almindeligt lille rundt modermærke.

Tog i dag til privat hudlæge og hun mente jeg skulle have det fjernet og undersøgt det for at tjekke om det er kræft. Er helt nede og kan slet ikke overskue at jeg først skal til egen læge og så vente 14 på svar om det godartet eller ondartet... Pyyyh jeg frygter det værste og mine to små børn Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal håndtere det her.

Er der andre som har fået fjernet modermærker, hvor det var godartede forandringer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2015

Babyklokke

SRP skriver:

Jeg er SÅ bange... for ca. et år siden begyndte mit modermærke ved anklen at vokse, men det så helt pænt ud og var ensfarvet. Så kom der pludselig en mørkere plet på det, som jeg først troede var et sår eller lignende. Det gik så ikke væk, og jeg kunne nærmest pille det yderste lag af. Det blødte og efter nogle uger kom det igen. Det ligner et almindeligt lille rundt modermærke.

Tog i dag til privat hudlæge og hun mente jeg skulle have det fjernet og undersøgt det for at tjekke om det er kræft. Er helt nede og kan slet ikke overskue at jeg først skal til egen læge og så vente 14 på svar om det godartet eller ondartet... Pyyyh jeg frygter det værste og mine to små børn Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal håndtere det her.

Er der andre som har fået fjernet modermærker, hvor det var godartede forandringer?

For ca to år siden, fik jeg fjernet et modermærke på brystet, da det havde forandret sig, blevet større og mørkere. 

Og nærmere undersøgelse viste at det var godartet. Men hellere væk med skidtet og være sikker :-)

jeg håber det bedste for dig 

Anmeld

19. januar 2015

Mutti84

Slå koldt vand i blodet :-)

Jeg fik fjernet et modermærke på ryggen, da jeg syntes at kunne mærke at det begyndte at bule mere udad...

Det var godartet :-)

Desværre reagerede min hud på, at jeg fik det fjernet, fordi jeg er gravid.. dvs. At arvævet er blevet meget hårdt, og det buler faktisk mere ud end selve modermærket gjorde + at det klør...

Desværre kan de intet gøre for mig, før jeg har født (til Marts) men der vil de prøve at give mig steroider mod kløen og muligvis prøve at skære arvævet væk.. men nu må vi se...

Anmeld

19. januar 2015

Mor1986

SRP skriver:

Jeg har tre gange fået fjernet modermærker. To på brystet og et i trusse kanten. Og vente tiden er ulidelig. Mine var der ikke noget med løs svarer. Og de to af dem havde også mindetom dine 

Anmeld

19. januar 2015

Mumto3

Jeg har selv været til hudlæge, i helt anden forbindelse og så spottede bare et modermærke og sagde: Det der, det vil jeg have væk med det samme. Du får en akut til til i morgen.  Shit jeg var nervøs! -men der var intet i det  og både min far og min svigermor har fået fjerne, og det var heller ikke noget, og en kollega fik det i efteråret og der var heller ikke noget.

Så jeg tror at de er meget påpasselige og fjerner hellere 100 for meget end en for lidt. Held og lykke med det :-)

Anmeld

19. januar 2015

August2015

SRP skriver:

For et par år siden begyndte et af mine helt små modermærker at klø. Det voksede egentlig ikke rigtigt... men kløede. 

Jeg ringede til lægen og fik en tid. 

Min egen læge havde ferie, så kom ind til en anden læge. Han sagde, at det ikke så farligt ud, men at det da var mest sikkert at få det fjernet. 

En-to uger efter ringede min egen læge og sagde, at der var fundet kræft-forstadier i det fjernede modermærke. Jeg blev vildt bange... men hun var virkelig god at snakke med - og hun forklarede, at jeg skulle på sygehuset og have fjernet mere hud (de skulle skære dybere i området for at være sikker på, at der ikke sad noget tilbage). 

Det var på maven, og jeg var vanvittigt bange. 

Personalet på sygehuset var super søde og professionelle og det var hurtigt ordnet. Bagefter har der intet været. Har selvfølgelig et ar.... og er blevet mere opmærksom.... 

Man skal ikke undervurdere modermærkekræft... det er vigtigt at være opmærksom og få det tjekket, hvis man er i tvivl.... MEN man skal heller ikke gå rundt og være vildt bange, tænker jeg. 

Min eks-svoger har fået fjernet vanvittigt mange modermærke... og han lever i bedste velgående. 

Nu har du reageret og overladt sagen til lægerne... og det er rigtigt godt, at du reagerede. Men lad være med at gå og forestille dig det værste.... forsøg st tænke positivt i stedet. Jeg oplevede at både min læge og sygehuset var virkeligt dygtige og gode at snakke med. 

Hvis du er meget bange, synes jeg, du skal snakke med din læge om det - det hjalp virkelig mig. 

Bedste tanker herfra

Anmeld

19. januar 2015

SRP

Tusind tak for alle jeres svar Er virkelig nervøs, selvom det måske er helt uskyldigt med den forandring, men ak jeg tænker det værste - kan ikke lade vær'.

Vil rigtig gerne høre fra flere som har erfaring med dette.

Anmeld

19. januar 2015

Lady Marion <3

Jeg har haft hudkræft i ansigtet , ikke modermærkekræft men den rimeligt ufarlige basal celle kræft , skulle have opereret det væk på Herlev , da jeg skulle til forundersøgelse hos plastik kirurgen på Herlev ville han se hele min krop og der fandt han 2 stk modermærker , han skræmte mig fra vid og sans og sagde de så syge ud og at de skulle opereres væk med sikkerhedsafstand følte mig dømt ude , sikker på at nu havde jeg så også modermærkekræft ... Der var intet i dem de går med livrem og seler for vores skyld , de kan ikke se om det skulle være sygt så rolig ( ved godt det er nemmere sagt end gjort)

Anmeld

19. januar 2015

bvk

Jeg fik fjernet et på kinden i sidste uge (det blev blåt og det fik en lille tvilling). Jeg kom i en af kræftpakkerne,  så mærket blev fjernet 2 dage efter,  at jeg var ved egen læge. Jeg får svar i morgen,  så et pænt nervøs. ..(det lille ekstra mærke skal fjernes om 5 uger )

Udover det har jeg fået fjernet 3 'sunde' mærker 

Anmeld

19. januar 2015

ekebiv

Jeg har netop været til den 5. og sidste kontrol for modermærkekræft. Jeg havde et på benet som blev fjernet og tjekket. Der var kræft i men det var så tyndt at der stort set ingen risiko var for spredning. Jeg var efterfølgende inde og få fjernet omkringliggende væv og der var ingen tegn på spredning. Nu har jeg været til kontrol 1 gang om året i 5 år og er afsluttet, de anbefaler dog kontrol hos egen læge 1 gang årligt de næste 5 år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.