Hej Catrine.
Jeg skriver til dig fordi jeg har nogle spørgsmål ang amning.
Jeg født en pige den 4 december 2014. Jeg har ammet hende uden problemer ind til den 3 januar. Jeg valgte at holde en pause med at amme hende, fordi jeg kom på penicillin og fik af vide at der var chancer for at hun ville få ondt i maven. Så begyndte at give hende modermælkserstatning ind til jeg var færdig med penicillinen. Er begyndt at amme igen i starten var det lidt svært fordi hun var utålmodig og begyndte at græde fordi hun skulle bruge så mange kræfter på det. Det er blevet lidt nemmere eftersom jeg lige pumper lidt før hun får lov til at komme til brystet.
Det er ikke så meget det der er mit problem. Hun vil kun spise af højre bryst og der er rigeligt med mælk. Hun får mælk og jeg pumper der fra til senere brug. Men jeg har ikke særlig meget mælk tilbage i venstre bryst. Har prøvet at ligge hende til, og hun sutter også lige i 1 min og så bliver hun sur fordi hun ikke rigtig får noget. Jeg har også prøvet at pumpe brystet, men der kommer kun nogle få dråber, også selvom jeg har masseret inden.
Jeg ved ikke om man kan få gang i mælk produktion igen eller om man godt kan amme med det ene bryst. Er også bare ked af at der er begyndt at være forskel på brysterne.
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål
Først og fremmest vil jeg sige, at skulle du en anden gang behøve at få penicillin, så tager dit barn ikke skade af at du ammer samtidig. Det er rigtigt, at det godt kan give lidt luft i maven e.l. hos baby, men det er alligevel bedre for maven end erstatning, som netop kan være hårdt for maven.
Nå - men det var jo ikke dit spørgsmål! :-)
Til det vil jeg sige, at jo, man kan faktisk godt amme fuldt på bare ét bryst, men alt andet lige, er det dog nemmere og rarere at bruge begge bryster. Jeg synes du skal blive ved med at prøve at malke ud på venstre bryst - og selvfølgelig også prøve at lægge din datter til. Du kan evt. "snyde" din datter og bruge et system kaldet "lact-aid" eller bare "hjælpebryst" på det venstre bryst. Systemet består af en flaske med mælk der hænger om halsen - herfra udgår en/to tynde silikoneslanger, som vedhæftes ved brystvorten, således at din datter får fat i både slangen og brystvorten på samme tid. Fra slangen løber der så mælk i hendes mund, så hun igen forbinder brystet med mælk, og derved får en positiv oplevelse og lysten til dette bryst igen.
Hvis disse tiltag ikke hjælper, kan du evt snakke med din læge om at stimulere mælkeproduktionen medicinsk. Dette er dog ikke særlig ofte brugt, men kan være en løsning hvis mælkeproduktionen ikke øges ved hyppig stimulering, enten af dit barn eller af brystpumpen.
Det er særlig vigtigt at pumpe brystet om natten, da du her danner ekstra meget mælk ved stimulation.
Hvis det lyder meget bøvlet og du har brug for en længere snak, så vil jeg opfordre dig til at ringe til en ammerådgiver i Forældre og Fødsel. Du kan finde telefonnumrene på foreningens hjemmeside.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk