Eksperthjælp: 2,4 år tisser ikke om natten, men to timer efter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.248 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. januar 2015

Lisbeth Jess

Kære Lisbeth

Jeg er den stolte mor til Alma på 2 år og 4 mdr. Vi har kun haft få problemer med hende; hun trives både i vuggestuen og hjemme, og sprogligt og motorisk er hun alderssvarende.
Hun er så småt begyndt, at vise interesse for potte m.m. Hun siger til, når hun skal skiftes, og både i institutionen og hjemme er hun glad for at komme på toilettet. Oftest uden at der sker noget, men en sjælden gang i mellem er der gevinst ? Vi gør ikke noget stort nummer ud af det, og presser hende ikke til noget. Men vi har et problem, der efterhånden bliver større og større: Hun tisser ikke om natten, og sådan har det været de sidste 6 måneder. Hun sover oftest 11-12 timer i træk om natten. Bleen er knasttør om morgenen, og derfra går ofte 1½-2 timer før hun tisser første gang. Så kommer der naturligvis en ordentlig sø på en gang, som ingen normal ble kan holde på (vi har prøvet forskellige størrelser og typer bleer). Om morgenen sidder hun på potte eller toilet; vi forsøger at give os god tid, evt. læse en lille bog, men det er kun lykkes en enkelt gang, at hun har tisset her. Hovedreglen er desværre, at hun først tisser, når hun er kommet i vuggestue, med det resultat, at hun tisser igennem og skal have skiftet ALT tøj og hjemmesko.
Jeg har læst om hormonet vasopressin, der hænger sammen med produktion af urin om natten, men kun i forhold til børn, der netop ikke producerer dette hormon, og derfor producerer meget urin om natten. Kan min datter evt. have problem med forhøjet niveau af vasopressin? Eller tror du snare det skyldes at hun bevidst holder sig? Hvordan kan vi afhjælpe problemet?
Mange tak for hjælpen.
Hilsen
Almas mor

Lisbeths svar

Hej!
Du har ret, det er ikke vanligt at små børn først tisser efter et par timer. En lang nat, tør ble, og alligevel først vandladning efter et godt stykke tid.

Min første tanke er at kontakte egen læge m.h.p en snak og evt undersøgelse af urin og blodprøver.

Indtil da må I observere om hun får nok væske i løbet af dagen og aften. Hvis ikke hun får nok væske danner hun ikke meget urin i løbet af natten.
Når hun får morgenmad og noget at drikke kommer der gang i produktionen.

I kan observere hendes urin når hun tisser, lugt, farve og mængde.
Klager hun over et eller andet når hun tisser?

Nogen gange kan børn ,hvis blæren er meget fuld og spændt have svært ved at slappe af og tisse. Læg en hånd på hendes mave under navlen og mærk om den er hård og spændt.

I kan opvarme et håndklæde og lægge på hendes mave og lade varmen slappe hende af. Måske kan det være nok til hun tisser.

En ide er at lade vandhanen løbe mens hun sidder på potten, det kan give tissetrang.

Jeg håber dette kan inspirere, så hun /i får den hjælp der er nødvendig.

Held og lykke med hende fortsat.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.