Syge teenageres ret til information og samtykke overses

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

629 visninger
4 svar
1 synes godt om
14. januar 2015

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Syge teenageres ret til information og samtykke overses

Syge børn har præcis som voksne ret til information om deres sygdom, og fra de fylder 15 år, har de ikke bare ret til at blive informeret, men det er også den unge, der kan give samtykke til behandling eller indgreb.

Alligevel sker det, at det er forældrene og ikke barnet selv, der skriver under - enten fordi den unge ganske enkelt ikke bliver spurgt, eller fordi de behandlende læger ikke kender reglerne. Det skriver Kristeligt Dagblad.

- Vi kender ikke det præcise omfang, for det er aldrig blevet undersøgt. Men vi har set flere eksempler på, at unge over 15 år ikke selv har givet deres samtykke, siger afdelingslæge ved Ungdomsmedicinsk Videnscenter på Rigshospitalet Kirsten Boisen til avisen.

Læs resten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2015

Mom

Profilbillede for Mom

God artikel! For de fleste unge mennesker har netop en forståelse og viden som gør at de selv kan træffe beslutningerne omkring deres heldbred. Og så er der så en del, som ikke kan. Men man kan vel aldrig se stort på folks rettigheder!

Anmeld

14. januar 2015

Patriark

Mom skriver:

God artikel! For de fleste unge mennesker har netop en forståelse og viden som gør at de selv kan træffe beslutningerne omkring deres heldbred. Og så er der så en del, som ikke kan. Men man kan vel aldrig se stort på folks rettigheder!

Jeg er hverken helt enig eller helt uenig. Men vil bare pointere, at visse valg, der kan have en gennemgribende indflydelse på resten af livet, umiddelbart ikke skal ligge hos et 15 årigt barn. Der jo, trods alt, ikke er myndigt og ej heller har den fuldt udviklede kognitive evne til at gennemskue konsekvenser af til eller fravalg.

Men spændende læsning!

Anmeld

14. januar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Patriark skriver:

Jeg er hverken helt enig eller helt uenig. Men vil bare pointere, at visse valg, der kan have en gennemgribende indflydelse på resten af livet, umiddelbart ikke skal ligge hos et 15 årigt barn. Der jo, trods alt, ikke er myndigt og ej heller har den fuldt udviklede kognitive evne til at gennemskue konsekvenser af til eller fravalg.

Men spændende læsning!

Det kan godt være den 15 årige ikke er myndig, men det er nu engang deres ret at bestemme over deres eget helbred/krop. Og det kan vi, selvom det måske kunne være fornuftigt ind imellem, inke se stort på. 

For at komme med en måske halv dårlig sammenligning: du må i lovens fortand dyrke sex, når du er fyldt 15 år, du må købe øl i hvad en alder af 16? (Ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Ergo har du selvom du er under 18 år nogle rettigheder som vi som voksne bliver nødt til at respektere.

Anmeld

14. januar 2015

Christine

Mom skriver:

Det kan godt være den 15 årige ikke er myndig, men det er nu engang deres ret at bestemme over deres eget helbred/krop. Og det kan vi, selvom det måske kunne være fornuftigt ind imellem, inke se stort på. 

For at komme med en måske halv dårlig sammenligning: du må i lovens fortand dyrke sex, når du er fyldt 15 år, du må købe øl i hvad en alder af 16? (Ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Ergo har du selvom du er under 18 år nogle rettigheder som vi som voksne bliver nødt til at respektere.

Og så fremgår 15-års alderen jo af sundhedsloven §17 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.