Menstruation efter fødsel, hvornår?
Hej Lisbeth,
Jeg ved ikke om det er indenfor dit fagområde, men nu prøver jeg.
Jeg fødte for ca 6 måneder siden en dejlig pige, fødslen endte med akut kejsersnit.
Mit spørgsmål er så, hvornår jeg kan forvente at få min menstruation igen efter fødslen? Det skal siges, at jeg ammede til den 24. november 2014, hvor min datter sagde fra.
Jeg spørger fordi flere har kommenteret at jeg burde have fået det nu.
Hvor længe skal jeg vente med evt. at kontakte lægen?
Jeg har altid været tynd/undervægtig før jeg blev gravid, men min cyklus var fint regelmæssig. Jeg er undervægtig nu og ved at det måske kan være en medvirkende årsag. Det skal siges, at jeg er igang med at tage lidt på.
Kan jeg gøre noget for at få gang i min cyklus igen, eller er det bare at vente? Jeg kan godt være lidt utålmodig omkring det, da vi forsøger at få nummer 2 tæt på nummer 1. Også fordi jeg har prøvet ikke at have menstruation i 6 måneder før 
Jeg håber du kan gøre mig lidt klogere!
Med venlig hilsen FNV
Lisbeths svar
Hej !
Efter en fødsel , specielt når der ammes, kan der gå måneder efter ammestop førend menstruationen kommer.
Vil dog lige sige, at selvom du ikke har fået menstruation, kan du sagtens blive gravid.
Det har overrasket mange.
Hos jer lyder det ikke som noget problem, tværtimod.
Du har ret i at undervægt også kan forstyrre hormonbalancen, du er dog ved at tage på igen.
Jeg tror dog, at det stadig er hormonerne efter fødsel og amning der endnu ikke er kommet i sit normale leje.
Nogle får menstruation under amning, andre ikke. Alt r muligt. Er sikker på din krop kommer i gang,som den skal. Tålmodighed og tryghed i at alt er fint. Det er vejen frem.
Kan du ikke mobilisere det, så vil en lægesnak hjælpe dig på vej.
Fortsat held og lykke med baby, og dig.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk