Hej Charlotte
Min kæreste og jeg venter barn i slutningen af marts måned og er nu i uge 26.
I marts 2014 måtte jeg desværre igennem en senabort, da vi ventede en lille dreng med DOWNS. Det var psykisk et hårdt forløb, og derfor har vi nu i denne graviditet været igennem moderkagebiopsi og ekstra scanninger. Alt ser fint ud, og vi kan nu glæde os.
Jeg står nu i den situation, at der på mit arbejde på en skole, er en elev, som har fået lussingesyge, og jeg har ikke selv haft den virus. Er testet. Har fået taget blodprøve lige før jul, der viser, at jeg ikke er smittet. Eleven er på den årgang, hvor jeg underviser (3. Klasse).
Min skoleleder har fulgt min situation tæt i forbindelse med det lille barn, vi mistede i foråret, og bad mig blive hjemme de sidste to dage før jul.
Skal arbejde 4 uger i januar inden jeg starter på orlov, men jeg kan mærke, at jeg vakler mht om jeg 'tør' løbe den risiko, der stadig er mht smitte på skolen. Der kan sidde kammerater, som er smittet her efter juleferien. Jeg ved godt, at risikoen er meget lille for smitte, men har bare prøvet 1 gang at lynet slog ned...
Jeg er 41 år, og det er min absolut sidste mulighed mht en graviditet.
Håber du kan rådgive mig.
Mvh Maiken
Charlottes svar
Kære Maiken,
Tak for dit brev.
Så længe du ikke selv har haft Lussingesyge kan du smittes, og man ville anbefale dig at få taget blodprøver med to til tre ugers interval for at kunne følge dig og opdage når du var/hvis du blev smittet.
Og så derefter ville man følge tæt, barnet inde i din livmoder.
Da du skriver at der kun er fire uger til du skal gå på barsel så tror jeg ærlig talt at jeg ville foreslå dig at sygemelde dig fra skolearbejdet med smitterisiko, indtil din barselperiode starter om fire uger.
Det kan godt være at min anbefaling er for meget “livrem og seler” men så ville jeg hellere vælge det, end at løbe nogen risiko.
Hvis du hellere vil vente til din barsel, så synes jeg du skal tage kontakt med det sted du skal føde og bede om en vurdering fra dem.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke,
Varme hilsener Charlotte
www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk