Eksperthjælp: Har jeg aborteret eller været biokemisk gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.724 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. januar 2015

Tina Sandager

Hej Tina.
Jeg skriver til dig, da jeg er i fertilitetsbehandling (IVF) D.8/12 fik jeg en negativ blodprøve efter oplægning af 2 blostocyster 11 dage forinden. Blodprøven var negativ (hcg 4). 3 uger efter får jeg nogle underlige symptomer efter en løbetur. Smerter i venstre side af underlivet og kort efter brunt blod ved toiletbesøg. Da det fortsætter et par dage tager jeg en test, som viser positiv indenfor 1 min. det samme sker dagen efter. Jeg kommer til 2 blodprøver med 3 dages mellemrum, der viser, at jeg har let forhøjet hcg 134 faldende til 30 3 dage efter. Kvinden fra biokemisk amb. kunne jo af gode grunde ikke sige, hvor højt det har været eller hvad der præcist var tale om. Jeg bløder stadigvæk brunt til rødligt tyndt blod efter toiletbesøg nu på 8 dagen. Hvad tænker du? Har der været tale om en bio, en meget tidlig sa, eller kan hvad kan de positive test samt hcg i blodet betyde? Det skal siges, at jeg ikke kan være blevet gravid i en ny tidlig/kort cyklus! Og bør jeg få et tjek hos den fertilitetsklinik, jeg er tilknyttet? Jeg ved ikke, om jeg skal se dette som en menstruation i forhold til tilmelding til nyt forsøg? Håber du måske kan gøre en forvirret kvinde lidt klogere.
Mvh.
Helle

Tinas svar

Kære Helle,

jeg forstå godt din forvirring. Det er sjældent man hører om et Hcg der var 4 på 11. dagen efter oplægning af to blastocyster - for så bagefter at stige.

Vi får nok aldrig helt opklaret hvad der er foregået. Måske har det ene æg været ekstra lang tid om at sætte sig fast - og derfor den sene Hcg stigning?

Under alle omstændigheder er du desværre ikke blevet gravid på den "rigtige måde" i denne behandling.

Jeg synes helt klart du skal kontakte fertilitetsklinikken og informere dem om forløbet - det er altid en god ide, at de ved hvad der foregår. De kan hjælpe dig mht hvornår du kan opstarte en ny behandling. De vil formentlig have en ny blodprøve og sikre sig at dit Hcg er under 5, før de starter op igen.

Det er altid hæsligt når man oplever en biokemisk eller spontan abort efter behandling - men det positive er, at du har større chancer for at det vil lykkes for dig at blive gravid - end andre kvinder der aldrig har været gravide.

Held og lykke.

Mange hilsner,

Tina

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.